Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství Zlk

Policie České republiky – KŘP Zlínského kraje

Linka 158 slaví 45. výročí

ZLÍNSKÝ KRAJ: Den otevřených dveří na Územním odboru Zlín. 

 

V letošním roce si připomínáme 45. výročí založení linky tísňového volání 158. U této příležitosti se dnes uskutečnil Den otevřených dveří na Územním odboru Zlín, kde operační středisko, jenž hovory na lince 158 přijímá, sídlí.

Více než dvě stovky studentů středních škol si dnes mohly prohlédnout prostory Územního odboru Zlín a blíže se podívat a seznámit se s prací policistů. Při exkurzi studenti navštívili pohotovostní a eskortní oddělení, kde pro ně policisté připravili ukázku služební výzbroje a výstroje, dále mohli zhlédnout rekogniční a speciální dětskou výslechovou místnost, nahlédnout do policejních cel a podívat se na policejní vozidla a motocykl. Pro návštěvníky bylo v rámci letošních oslav založení linky 158 výjimečně zpřístupněno integrované operační středisko, kde se od operačních důstojníků dozvěděli, jak operační středisko pracuje, v jakých situacích a jak správně volat tísňovou linku 158 a další zajímavosti z jejich náročné práce.

Operační střediska

Operační střediska jsou zřízena na všech úrovních organizace Policie České republiky. Jejich hlavním posláním je zabezpečovat v nepřetržitém provozu jednotné a koordinované plnění policejních úkolů. Operační střediska zajišťují provoz národní telefonní linky tísňového volání 158 a kooperují v této souvislosti se správcem evropské telefonní linky tísňového volání 112.

Linka 158 slouží občanům, kteří se nacházejí v těžké životní situaci, je ohrožen jejich život, zdraví nebo majetek, případně těm, kteří chtějí poskytnout informace o páchaných nebo spáchaných trestných činech.  

Integrované operační středisko Krajského ředitelství policie Zlínského kraje

Na operačním středisku, kde je zajištěna nepřetržitá služba, pracuje v současné době 42 policistů, kteří se střídají po 12 hodinových směnách. Na každé směně je 6 až 7 policistů, kteří přijímají tísňová volání na linku 158 z celého Zlínského kraje. Na základě oznámení operativně vysílají policisty do konkrétních míst např., kde mohou být lidé v ohrožení života či zdraví, k dopravním nehodám, vloupáním do objektů atd. Při tom všem spolupracují s dalšími složkami integrovaného záchranného systému a zabezpečují součinnost mezi jednotlivými útvary policie, ministerstva vnitra, ostatními bezpečnostními sbory a ozbrojenými silami a dalšími organizacemi.

Policisté přijmou na tísňové lince denně průměrně 160 telefonátů, přičemž průměrná délka hovoru je 1 minuta a 50 vteřin. Denní počet výjezdů na místo je asi 110 a denně policisté průměrně vyjedou k 10 závažným případům, kde je přímé ohrožení života, zdraví, majetku nebo je pachatel na místě. Ráno se policisté nejvíce dozvídají o vykradených trafikách nebo obchodech, lidé hlásí i vloupání do aut nebo odcizené vozy. Večer přibývá oznámení o narušení veřejného pořádku nebo občanského soužití a případů domácího násilí.  V zimě řeší kolegové na operačním středisku měsíčně kolem 4 500 oznámení a v létě je to až 6 500 oznámení. Důvodem nárůstu oznámení je delší život v ulicích v letních měsících, s čímž jsou spojená různá rizika. Roční počet přijatých oznámení se pak pohybuje v řádech desetitisíců. V roce 2016 přijali policisté na operačním středisku na lince tísňového volání 53 568 hovorů.

Ročně řeší policisté kolem 30 případů zlomyslných volání, kdy lidé zneužijí tísňovou linku, tím že si vymýšlí různá oznámení, která se nezakládají na pravdě. Tyto přestupky oznamujeme telekomunikačnímu úřadu, který může volajícím uložit ve správním řízení desetitisícové pokuty.  

Co musíte říct, když voláte na bezplatnou linku tísňového volání policie ČR 158?

  1. Co se stalo a jestli je někdo zraněný.
  2. Kde se to stalo, v jakém městě a v jaké ulici.
  3. Řekněte své jméno.
  4. Nezavěšujte a odpovězte operátorovi na jeho doplňující otázky.
  5. Udělejte, co operátor říká – řiďte se jeho pokyny.

    Tísňová linka pro neslyšící:  SMS:  603 111 158

    Co musí být ve vaší SMS zprávě:

  1. Příjmení
  2. Místo události (jméno obce, města)
  3. Ulici (když neznáte, záchytný bod – u kostela, stadionu
  4. Co se stalo (několika slovy popsat k čemu došlo)
  5. Zranění

7. června 2017,  mjr. Mgr. Lenka Javorková  

vytisknout  e-mailem