Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
Rekonstruovaný úsek silnice 1/33 byl otevřen.
NÁCHODSKO – Dopravní situace v Náchodě po otevření.
I po slavnostním otevření II. etapy rekonstruovaného úseku mezinárodní silnice 1/33 tvořící hlavní tepnu městem Náchod, které proběhlo za účasti představitelů města, kraje, a dalších významných hostů ve čtvrtek 16. 11. 2017 v 9.00 hodin dopoledne, policisté stále dohlížejí na dopravní situaci v Náchodě i na bývalých objízdných trasách. Jejich pozornosti samozřejmě neuniknou ani ostatní silnice v regionu.
Rekonstrukce mezinárodní silnice 1/33, vedoucí přes Náchod, byla rozdělena do dvou velkých etap a přinesla obyvatelům Náchoda i projíždějícím motoristům dopravní komplikace a překvapení, s nimiž se museli vypořádat. Za dobu trvání II. etapy od konce března 2017 do 16. listopadu 2017 policisté a strážníci v ulicích města i na objízdné trase strávili tisíce hodin regulací, každodenním dohledem i kontrolami řidičů. Na dohledu nad objízdnou trasou se podílela jak dopravní policie, tak policisté pořádkové policie na Náchodsku a Trutnovsku, kudy vedla objízdná trasa pro tranzitní dopravu. Řidiči nákladní dopravy, kteří chtěli z Polska přes Náchod, díky objížďce museli ujet zhruba o 80 km víc. Řidiči jedoucí opačným směrem mohli projíždět vytvořeným koridorem po opravovaném úseku.
Přesto, že rekonstruovaný úsek i objízdné trasy byly velmi dobře označeny (celkem pro lepší orientaci přibylo asi 200 kusů dopravního značení), našli se řidiči, kteří zabloudili nebo značky nerespektovali. Náš důsledný dohled však počet neposlušných motoristů minimalizoval na pár desítek případů. Tito motoristé pak pocítili poměrně citelné sankce. Nejvyšší sankce dostaly přepravní firmy za nadrozměrné náklady, přepravované danou trasou bez patřičných povolení, a to 2x 50.000 korun. Náchodští policisté zachytili přes opravovaný úsek směrem na Polsko 2 průjezdy nadměrného nákladu bez povolení(2 kombajny, 1 náklad bagrů). Například cizinec, vezoucí touto trasou bez patřičných povolení nadrozměrné bagry, se po zjištění, že neprojede vytvořeným úzkým koridorem, vydal centrem města. Tam způsobil drobnou kolizi, po které nemohl pokračovat v jízdě, a na několik hodin zcela ucpal celé město. Provoz v celém městě i přilehlém okolí tak musely regulovat desítky strážníků a policistů.
Dopravní nehody se nevyhýbaly ani opravovaným úsekům, na určitých místech jejich počet narostl, jako například tam, kde změnilo dopravní značení, zejména o přednosti v jízdě (Náchod-Běloves, směrem na Hronov), jinde zase poklesl. V porovnání s minulými dvěma lety policisté dopravního inspektorátu řešili na území Náchoda přibližně o 15 nehod více. Většinou se jednalo ne nehody bez zranění nebo bez vážnějších následků. Ale policisté museli vyjíždět i k tragické nehodě, která se stala 19. října, kdy přecházela 80letá seniorka v opravovaném úseku vozovku před posouvající se kolonou kamionů, řidič kamionu ji zachytil a chodkyně při nehodě zemřela.
Jak bude vypadat bezpečnost silničního provozu po jeho otevření na rekonstruovaném úseku, se ukáže, ale hodně závisí i na tom, jak se všichni účastníci nového společného dopravního prostoru (motoristé, cyklisté, chodci,..) budou vzájemně respektovat. Policie bude samozřejmě dál dohlížet a kontrolovat všechny účastníky silničního provozu.
por. Mgr. Eva Prachařová
16. 11. 2017 v 15:30