Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Pyrotechnický průzkum a prohlídka

Žadatel požádal o poskytnutí následujících informací: 

a) Jaké jsou náležitosti pro zahájení pyrotechnického průzkumu - prohlídky

policejním orgánem.

b) Zda je úkon pyrotechnické prohlídky součástí pyrotechnického průzkumu /*viz

Katalog typových činností integrovaného záchranného systému bod 13.

c) Kdo provedení pyrotechnického průzkumu schvaluje, jakým dokumentem, kdo

je za průzkum - prohlídku a jeho provedení odpovědný.

d) Jaké konkrétní úkony obsahuje pyrotechnický průzkum. (ve standardizované

formě pokud je vedena)

e) Podle jakých směrnic, prováděcích předpisů, či zákonných ustanovení je

prováděn pyrotechnický průzkum – prohlídka, policejním orgánem. (pokud

jsou, prosím o laskavé zaslání kopií těchto dokumentů).

f) Zda je potřeba mít zpracovaný technologický postup či jinou přípravu pro

provedení pyrotechnického průzkumu – prohlídky před jeho zahájením. Pokud

ano, v jaké formě a kdo takovouto přípravu a jak schvaluje.

g) Jaké ochranné pomůcky jsou předepsané při výkonu pyrotechnického

průzkumu a pyrotechnické prohlídky.

h) Zda existuje hlásná povinnost o zahájení - provedení pyrotechnického

průzkumu a pyrotechnické prohlídky vůči místně příslušným orgánům. (policie

hasiči, IZS) Pokud ano, kdo a kdy ji provádí.

i) Jak je zaručena bezpečnost dalším osobám při provádění pyrotechnického

průzkumu - prohlídky, zejména s ohledem na bezpečností zóny, velikost a

vytyčení zóny, způsob označení zóny pro průzkum a bezpečné zóny, způsob

zabezpečení okolí. Zda a jak je prováděn způsob varování nezúčastněným

osobám v místě a okolí pyrotechnického průzkumu. Zda je potřeba provést

evakuaci či zamezení vstupu civilních a nezúčastněných osob do prostoru

připravovaného pyrotechnického průzkumu a z vytyčené bezpečné zóny, kde

pyrotechnický průzkum probíhá.

j) Zda může být úmyslně ponechána civilní osoba v blízkosti příslušníka

provádějícího pyrotechnický průzkum – prohlídku v jemu neznámém prostoru

v ostré akci. Zda může provádějící příslušník zamlčet civilní osobě, která je

v jeho těsné blízkosti, v perimetru prováděného pyrotechnického průzkumu -

prohlídky, že provádí pyrotechnický průzkum – prohlídku a vystavit jí

možnému nálezu, či kontaktu s nálezem, či důsledku iniciace při nálezu a

možnému výbuchu.

k) Za jakých okolností a konkrétního znění zákona či nařízení může toto

pominout a zamlčet dalším osobám, že se jedná o pyrotechnický průzkum –

prohlídku.

l) Zda může příslušník provádějící pyrotechnický průzkum – prohlídku, vyzvat

neseznámenou civilní osobu, aby jej při tomto úkonu přímo doprovázela a

následovala.

m) Zda má příslušník prováděcí pyrotechnický průzkum – prohlídku, povinnost

nezúčastněné osoby z místa úkonu vykázat, či poučit další osoby, které jsou

v místě vytyčeného pyrotechnického průzkumu či prohlídky,

n) Jaké náležitosti musí obsahovat dokument o provedeném pyrotechnickém

průzkumu - prohlídce, kdo jej zpracovává a podle jakého konkrétního předpisu

či zákona.

o) Jaké zkoušky, oprávnění či průkazy musí mít policejní orgán provádějící

pyrotechnický průzkum - prohlídku a kde lze ověřit platnost oprávnění

provádět tento úkon.

p) Zda výše uvedené platí pro pyrotechnický průzkum – prohlídku ve volném

prostoru i v budovách.

q) Další relevantní informace ve vztahu k provedení pyrotechnického průzkumu -

prohlídce.

r) Za jakých podmínek lze provést úkon pyrotechnického průzkumu - prohlídky

na soukromém pozemku a bez vědomí majitele. Pokud je tak učiněno bez

vědomí majitele pozemku, zda a jak a podle jakého nařízení či zákona o tom

musí být informován.

Policie České republiky sdělila žadateli, že podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Podle § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. se informací pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Naopak zákon č. 106/1999 Sb. nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet právní analýzy či zpracovávat právní stanoviska na základě zadání žadatele.  V kontextu této skutečnosti zpracovala Policie České republiky k žádosti následující informace:

V žádosti používá žadatel dva pojmy, které jsou značně odlišné a nelze je zaměňovat ani slučovat. Proto i zaslané otázky je možné posuzovat vždy jen vzhledem ke konkrétní situaci. Možností pro provedení v žádosti zmiňovaných činností je několik a každá má jiný právní rámec. Zaslané otázky slučují a vzájemně kombinují zákonnou úpravu, interní předpisy, odborné postupy, technická doporučení i taktiku zásahu. Jednotlivé roviny se v zaslaných otázkách vzájemně prolínají, odpovědi na ně proto nemohou být jednoznačné. Velmi důležité je rozdělení dvou uváděných pojmů.

Pyrotechnickým průzkumem se dle zákona č. 119/2002 Sb. (zákon o zbraních) rozumí soubor odborných činností při vyhledávání munice, střeliva nebo výbušnin, při jejich identifikaci stanoveným postupem a zajištění, popřípadě jejich vyzvednutí, nebo dohledu při zemních pracích, při nichž se očekává nález munice, střeliva nebo výbušnin, a při identifikaci nalezené munice, střeliva nebo výbušnin. Tato činnost je při plnění úkolů Policie České republiky výjimečná a probíhá například při společném zásahu složek IZS ve Vrběticích.

Pyrotechnickou prohlídkou se v rámci Policie České republiky interně rozumí prověřování objektu nebo prostoru s cílem vyloučení možnosti uložení podezřelého předmětu, nástražného výbušného systému nebo jeho částí a výbušných předmětů, které by mohly svým účinkem ohrozit zdraví nebo život osob nebo způsobit škody na majetku.

Průzkum i prohlídka je vždy prováděna v působnosti zákona č. 273/2008 Sb. (zákon o Policii České republiky), tedy při plnění úkolů Policie České republiky. Tím ale není vyloučena možnost provedení pyrotechnické prohlídky například při úkonech prováděných dle zákona č. 141/1961 Sb. (trestní řád).

S ohledem na uvedené skutečnosti jsou odpovědi na jednotlivé zaslané otázky následující:

  1. dle konkrétních podmínek v souladu se zákonem o Policii České republiky,
  2. prohlídka a průzkum jsou různé pojmy a tyto činnosti se provádějí v odlišných situacích,
  3. činnosti jsou prováděny v souladu se zákonem o Policii České republiky (zákon o zbraních se nevztahuje mimo jiné na Policii České republiky), odpovědnost je pak stanovena dle konkrétních podmínek a prováděných činností,
  4. činnosti jsou prováděny dle konkrétních podmínek s cílem splnění zadaného služebního úkolu,
  5. činnosti jsou prováděny v souladu se zákonem o Policii České republiky (např. § 35, § 37, § 40, § 42, § 43, § 48, § 49),
  6. technologický postup se nezpracovává,
  7. ochranné prostředky jsou používány s ohledem na konkrétní situaci,
  8. spolupráce s ostatními složkami IZS je realizována dle konkrétní situace,
  9. vždy záleží na konkrétní situaci a rozhodnutí velitele opatření v souladu se zákonem o Policii České republiky,
  10. vždy záleží na konkrétní situaci a rozhodnutí velitele opatření v souladu se zákonem o Policii České republiky (při spolupráci Policie České republiky s nezúčastněnou osobou musí být tato osoba poučena o zákonné možnosti odmítnout spolupráci a také musí být seznámena s možnými riziky),
  11. činnosti jsou prováděny v souladu se zákonem o Policii České republiky,
  12. viz odpověď pod písmenem j),
  13. viz odpovědi  pod písmeny i) a j),
  14. jednotná forma „dokumentu“ není stanovena, záleží na konkrétních podmínkách v souladu se zákonem o Policii České republiky v závislosti na důvodu provedení určité činnosti, tedy na právním rámci provedení uvedených činností,
  15. oprávnění k provedení činností je upraveno interními akty řízení v závislosti na situaci, odpovědnost za oprávněnost provedení úkonů je na veliteli opatření nebo na příslušném nadřízeném pracovníkovi,
  16. provedení uvedených činností se vztahují na všechny prostory či objekty (viz definice pojmů průzkum a prohlídka),
  17. informace vztahující se k činnostem v působnosti Pyrotechnické služby Policie České republiky včetně souvisejících odkazů jsou uvedeny na webu www.policie.cz/clanek/pyrotechnicka-sluzba-policie-ceske-republiky-906180.aspx,
  18. činnosti jsou prováděny v souladu se zákonem o Policii České republiky.

15. března 2018, pplk. JUDr. Lucie Žárská

vytisknout  e-mailem