Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Informace z Opavska - 9. května 2018

Opava - Cyklisté a jejich nehodovost na Opavsku + požívání alkoholu před jízdou... (3 případy + prevence) 

Mladý muž ujížděl před silniční kontrolou hlučínské policejní hlídce

Kolem půl desáté dopolední 7. května 2018 policejní hlídka z Obvodního oddělení v Hlučíně vykonávala dohled nad silničním provozem v obci Bohuslavice, kdy stavěla projíždějící osobní motorové vozidlo tovární značky BMW. Řidič tohoto automobilu však na dávané znamení k zatavení nereagoval a začal ujíždět. Policisté jej tak začali pronásledovat za užití světelného i zvukového výstražného znamení ze služebního policejního vozu a takto projeli obcemi Bohuslavice a Bolatice až na ulici Záhumení v Kravařích. Zde se již do pronásledování zapojila i přivolaná službu konající policejní hlídka z kravařského Obvodního oddělení.

Na ulici Záhumení v Kravařích byl tedy řidič zastaven a byl v něm zjištěn 23letý muž z Opavska. S ním ve vozidle, na předním sedadle spolujezdce, seděl 24letý muž z Opavska. Orientační dechová zkouška u řidiče automobilu vyzněla negativně, pozitivní však byl test na možnou přítomnost omamných a psychotropních látek či jedů v jeho těle, a to na návykové látky amphetamin a methamphetamin. Lustracemi v dostupných evidencích bylo rovněž prokázáno, že 23letý muž není držitelem příslušného řidičského oprávnění pro danou skupinu motorových vozidel. Celá záležitost je nadále v prověřování ze strany policistů a kriminalistů Územního odboru Policie České republiky v Opavě.

Dopravní nehoda silně podnapilého řidiče osobního automobilu u Uhlířova

Chvíli před třetí hodinou odpolední 7. května 2018 řídil 23letý muž z Opavska osobní motorové vozidlo tovární značky Seat Leon ve směru jízdy z obce Uhlířov na obec Otice, přičemž vlivem nepřiměřené rychlosti a své silné podnapilosti nezvládl řízení, dostal smyk, vyjel vpravo mimo vozovku, narazil do ovocného stromu, přes střechu se převrátil zpět na kola a automobil zastavil v poli. Při dopravní nehodě utrpěl řidič zranění lehčího charakteru s nutností lékařského vyšetření a ošetření ve Slezské nemocnici v Opavě. Letecký transport záchranářskou helikoptérou musel k lékařskému vyšetření a ošetření do Fakultní nemocnice s Poliklinikou v Ostravě-Porubě podstoupit spolucestující z předního sedadla, a to 47letý muž z Opavska. Tento rovněž utrpěl zranění lehčího charakteru s doposud neustanovenou dobou léčení. Ke zranění žádné jiné osoby nedošlo a celková hmotná škoda na majetku byla vyčíslena na finanční částku ve výši 45 tisíc korun. Průběh dopravní nehody popsal policistům náhodný svědek události, který rovněž ustanovil osobu řidiče i osobu spolujezdce a uvedl, že jiný účastník kolizní situace neexistuje. Provedeným odborným měřením dechovými zkouškami bylo zjištěno, že 23letý řidič je v silně podnapilém stavu, přičemž mu byly naměřeny pozitivní výsledky s hodnotami téměř 2,8 promile alkoholu v dechu. Mladý muž se k předchozímu požití alkoholických nápojů doznal a uvedl, že od rána vypil nezjištěné množství lihoviny. Lustracemi v dostupných evidencích bylo také prokázáno, že v této chvíli má udělen status neřidiče, tedy že pozbyl řidičské oprávnění z důvodu vysloveného zákazu řízení všech motorových vozidel. Dále bylo zjištěno, že na daný automobil není sjednáno zákonné pojištění. Celá záležitost je tak nadále v prověřování ze strany opavských policistů a kriminalistů a již nyní je zde důvodné podezření ze spáchání přečinu Ohrožení pod vlivem návykové látky a ze spáchání přečinu Maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání.

Dopravní nehoda silně podnapilého cyklisty v Hlučíně

V osm hodin večer 7. května letošního roku jel po ulici 1. Máje v Hlučíně místní 50letý muž na svém jízdním kole, přičemž nezvládl řízení a vlivem své silné podnapilosti sám upadl na vozovku. Při této kolizní situaci v dopravě si způsobil zranění lehčího charakteru s nutností lékařského vyšetření a ošetření v ostravské Městské nemocnici. Odborným měřením dechovými zkouškami byl cyklistovi naměřen pozitivní výsledek s hodnotami okolo 2,5 promile alkoholu v dechu. Ke zranění žádné jiné osoby nedošlo a hmotná škoda na majetku nevznikla. Celý spisový materiál tak bude po řádném zadokumentování postoupen podle věcné příslušnosti do správní komise Odboru dopravy Městského úřadu v Hlučíně k dalšímu posouzení a opatření.

Cyklisté a jejich nehodovost na Opavsku + požívání alkoholu před jízdou

Vzhledem k tomu, že v poslední době jarní a teplé počasí nabádá čím dál víc lidí využívat při své dopravě, sportu a relaxaci jízdní kola, je v této chvíli zajisté nutností připomenout pár základních rad a povinností, jak se chovat v silničním provozu.

V první řadě by každé jízdní kolo mělo mít vynikající technický stav a mělo by být řádně vybaveno veškerými součástkami, které jsou povinné, jako jsou funkční přední i zadní brzdy, přední odrazka bílé barvy, zadní odrazka červené barvy, oranžové odrazky na obou stranách pedálů a oranžové odrazky na paprscích kol. Doporučuje se mít instalovaný i jasně znějící zvonek, blatníky a kryt řetězu. Za snížené viditelnosti musí být na každém jízdním kole případně na cyklistovi umístěn přední světlomet svítící bíle a zadní svítilna červené barvy nebo „blikačka“. Každé jízdní kolo by mělo být vybaveno i zámkem, které v případě odstavení má zabránit snadnému odcizení tohoto jednostopého dopravního prostředku.

Osoby mladší 18 let nesmí v žádném případě usednout za řídítka jízdního kola bez řádně připevněné helmy či přilby na hlavě, tento ochranný prostředek se však doporučuje všem cyklistům, tedy i dospělým lidem. Děti mladší deseti let nesmějí samotné jezdit na kole po silnici, poněvadž nemají zkušenosti a jistotu na kole, hrozí jim případný pád pod kola vozu nebo střet s automobilem. Děti mladší deseti let tak smějí na silnici pouze za doprovodu osoby starší 15 let. Bez ohledu na věk můžeme jezdit na kole pouze na hřišti, v obytné zóně a na stezce pro cyklisty. Toto místo je nejbezpečnější pro všechny cyklisty a doporučuje se tento prostor při jízdě maximálně využívat.

Samostatnou problematikou je jízda na jízdním kole. Po silnici se jezdí vpravo, vedle sebe nesmí nikdy jezdit dva cyklisté, tito jedou vždy a pouze za sebou. Pokud tomu není jízdní kolo uzpůsobeno, tak jedno kolo je jen pro jednu osobu. Pozor na převážení nákupních tašek a dalšího nákladu v nosiči zavazadel a v košíku, nikdy však tyto věci nepřepravujeme na řídítkách kola.

Co však v posledních létech nejvíce trápí opavské policisty územního odboru Policie České republiky a strážníky Městských policií v Opavě, v Hlučíně, v Kravařích, ve Vítkově a v Budišově nad Budišovkou jsou cyklisté jedoucí pod vlivem alkoholických nápojů nebo jiných omamných a psychotropních látek či jedů. V této chvíli je snad i povinností připomenout, že na osobu sedící za řídítky jízdního kola je pohlíženo obdobně jako na řidiče jakéhokoliv jiného motorového vozidla. Tudíž na výzvu ze strany policistů a strážníků je cyklista povinen podrobit se orientační dechové zkoušce, případně odbornému měření dechovými zkouškami, jakož i lékařskému vyšetření a odběru biologického materiálu (krve nebo moči) ke zjištění, zda v době jízdy není a nebyl ovlivněn výše uvedenými návykovými látkami. Za jízdu v podnapilosti či pod vlivem jiných látek hrozí cyklistovi ve správním řízení příslušného odboru dopravy magistrátu města či městského a obecního úřadu finanční sankce.

Policisté i strážníci se budou i v dalších dnech, týdnech a měsících ve výrazné míře zabývat kontrolami vybavenosti jízdních kol, za snížené viditelnosti i osvětlením jízdního kola a cyklistů a hlavně problematiky požívání alkoholu před nebo při jízdě na jízdním kole!!!

Policisté v této souvislosti připomínají ještě několik dalších pravidel a povinností cyklistů. Než lidé vyjedou po zimním období na první jízdu, měli by své jízdní kolo zkontrolovat a případně odstranit nedostatky, které mohou mít v povinné výbavě. Tato výbava má totiž zajistit cyklistovi bezpečnou jízdu a viditelnost na silnici.

Jízdní kolo musí být vybaveno:

  • zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou,
  • přední odrazkou bílé barvy,
  • odrazkami oranžové barvy na obou pedálech,
  • na paprscích kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola,
  • dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovaným ovládáním brzdového účinku, dětské kolo pro děti předškolního věku vybaveno protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
  • volné konce řídítek musí být zaslepeny (zátky, rukojeti apod.),
  • matice nábojů kol musí být uzavřené, nejsou-li křídlové případně rychloupínací.

Výbava kola za snížené viditelnosti:

  • světlomet svítící dopředu bílým světlem, referenční osa světelného toku musí protínat vozovku nejdále 20 m od světlometu,
  • zadní svítilna červené barvy, může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
  • zdroj elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost předchozích světel po dobu minimálně 1,5 hodiny bez přerušení.

Doporučené vybavení jízdního kola:

  • účinné blatníky,
  • zvonek,
  • kryt řetězu.

Dalším cílem cyklisty, krom správně vybaveného kola, by měla být také samotná bezpečná jízda. K předchozí části o povinné a doporučené výbavě je určitě nutné připomenout povinnost používat při jízdě ochranou přilbu osobám mladším 18 let, doporučuje se však i pro ostatní cyklisty. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je 19 x vyšší. Pestrobarevnost cyklistického oblečení zaručí dobrou viditelnost cyklisty, také používáním retroreflexních prvků se zvyšuje jeho viditelnost a bezpečnost.

Za nevhodné chování cyklisty lze považovat nesprávný způsob jízdy. Jeho místo při jízdě je vždy vpravo a to i na cyklostezce, nutné je dodržovat dostatečný odstup od překážek a předvídavost samotného dění kolem cyklisty. Průjezd zatáčky by měl být takový, aby příčinou vysoké rychlosti nevyjel do protisměru, případně úplně mimo komunikaci. Cyklista by měl být vždy ohleduplný a také předvídavý. Sledovat stav komunikace, vyhýbat se překážkám, přičemž o změně směru jízdy by měl své okolí upozorňovat včas a vhodným způsobem.

K požitku z jízdy přispěje také vhodně naplánovaná trasa. Měla by být přizpůsobena možnostem a schopnostem cyklisty. Silný provoz na pozemní komunikaci s větší frekvencí nákladních vozidel k bezpečné jízdě také zcela jistě nepřispěje. V neposlední řadě by neměl zapomenout na nulovou toleranci hladiny alkoholu při jízdě. V případě kontroly se cyklista pod vlivem alkoholu řeší obdobně jako řidič motorového vozidla.

Opava 9. května 2018

por. Bc. René Černohorský

komisař

Mobil:  +420 773 999 049 nebo +420 602 161 744

vytisknout  e-mailem