Veřejná zakázka - nákup zbraní Glock
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel požádal o informace vztahující se veřejné zakázce týkající se nákupu zbraní Glock.
Policie České republiky sdělila žadateli k jednotlivým otázkám následující informace:
1. Kdy, v jakém počtu a komu byly předány zbraně na základě původní smlouvy?
Na základě původní smlouvy z roku 2005 byly zbraně předány na zásahové jednotky a některé specializované útvary Policie ČR. Celkem se jednalo o cca 740 ks pistolí Glock.
2. Kdy došlo k uzavření dodatků k původní smlouvě? Žadatel žádá o poskytnutí kopie původní smlouvy a veškerých jejích případných dodatků a současně zadávací dokumentace či obdobného právního dokumentu, který předcházel uzavření původní smlouvy?
Dodatek v původní kupní smlouvě byl uzavřen neprodleně poté, co byly na další plánovaný nákup pistolí Glock vyčleněny odpovídající finanční prostředky pro příslušné rozpočtové období. Jednalo se o rok 2006. V souladu se spisovým řádem byla požadovaná dokumentace vedená pod č. j. PPR-126/ OCN-2005 již skartována.
3. Kdy, v jakém počtu a kterému útvaru byly zbraně předané uchazečem na základě původní smlouvy předány k užívání příslušníkům uvedených útvarů?
Požadované informace již nelze dohledat, dokumenty byly již skartovány a centrální sklad zbraní v Prosečné, který distribuci prováděl, byl počátkem roku 2009 zrušen. S ohledem na tehdejší kritický stav vyzbrojení speciálních jednotek byly pistole distribuovány ihned po dodání v termínech, které systém materiálně technického zabezpečení umožňoval.
4. Kdy, pro které útvary a kolik jejich příslušníků bylo na základě původní smlouvy provedeno proškolení uživatelů. Kdo školení prováděl (zadavatel či příslušníci resortu nebo uchazeč), kdo nesl náklady na proškolení? Došlo nejprve k proškolení příslušníků resortu zadavatele? Pokud ano, kdy a v jakém množství?
Dokumenty byly již skartovány a přesné údaje nelze dohledat. Zadavatelem stanovená část resortních specialistů (instruktorů a zbrojířů) absolvovala zdarma kurz u výrobce v Rakousku, popř. později některé dodatečně doplněné osoby u oficiálního zástupce firmy Glock pro ČR. Další školení se provádělo a provádí již vlastními silami Policie ČR shodně jako na jakékoliv jiné druhy zbraní.
Obecně můžeme konstatovat, že každý policista (uživatel), kterému má být přidělena služební zbraň osobního vyzbrojení je povinen absolvovat proškolení před přidělením zbraně na konkrétní typ zbraně. Předmětné proškolení je realizováno samostatným kurzem nebo je součástí základní odborné přípravy.
Konkrétní typ služební zbraně přiděluje služební funkcionář po absolvovaném proškolení. Předmětné proškolení je realizováno příslušnými vybranými organizačními články jednotlivých krajských ředitelství policie nebo útvarů s celorepublikovou působností.
5. Jak často musí být uživatelé zbraní Glock proškolováni a kdo nese náklady na jejich proškolení?
Policisté, kterým má být přidělena zbraň Glock, jsou proškoleni před přidělením zbraně a na základě získané kvalifikace je jim zbraň přidělena. Následně jsou policisté v rámci služební přípravy proškolování (výcvik v oblasti střelecké přípravy) podle konkrétního zařazení policisty ve skupině služební přípravy.
Náklady na proškolení jsou hrazeny ze strany Policie ČR.
6. Jakým způsobem jsou jednotlivé typy dodaných zbraní Glock užívány, tj. užívá každý koncový uživatel všechny 3 typy nebo pouze některé a podle jakých kritérií je určeno, které druhy bude koncový uživatel užívat?
Jedná se o široké spektrum uživatelů, kdy největší část policistů užívá pouze jeden model. Část policistů, zejména pak speciálních jednotek a některých exponovaných útvarů, užívá více modelů pistolí Glock, obvykle jak pistoli s plnými, tak i pistoli se zmenšenými rozměry (skladbu zbraní volí dle typu služebního úkolu, který plní). O konkrétním přidělení zbraní (obecně) rozhoduje příslušný služební funkcionář.
7. Pokud koncoví uživatelé užívají pouze některé druhy dodaných zbraní, jak jsou užívány zbývající druhy, kým a v jakém rozsahu?
Všechny používané modely pistolí Glock, stejně jako u jiných zbraní, jsou rozmístěny v souladu s potřebami Policie ČR. Detailní provedení spadá do kompetence příslušných ředitelů jednotlivých útvarů policie. Viz odpověď k bodu 6.
8. Byly zbraně dodané na základě původní smlouvy či na základě jejích případných dodatků předem určeny pro konkrétní útvary? Pokud ano, pro které? Obdobně žádám informaci, pokud byly zbraně dodány na základě jiného právního titulu než původní smlouvy.
Ano, útvary byly vyzbrojovány pistolemi Glock dle stanovených priorit a potřeb Policie ČR. Konkrétně se jednalo o zásahové jednotky (doplnění na stanovené tabulkové počty), tehdejší Útvar odhalování korupce a finanční kriminality, tehdejší Útvar pro odhalování organizovaného zločinu, Národní protidrogová centrála, odbor mezinárodní policejní spolupráce Policejního prezidia ČR, Útvar zvláštních činností a Služba cizinecké policie.
9. Byly zbraně dodané na základě původní smlouvy určeny k použití tehdejšímu množství příslušníků nebo byl počet navýšen o určitou rezervu? Pokud byla rezerva zahrnuta, jaká byla její výše?
S ohledem na tehdejší situaci ve vyzbrojení výše uvedených jednotek byly všechny pistole určeny k okamžitému výdeji koncovým uživatelům. Pistole byly pořizovány bez početních rezerv.
10. Kdy, na základě jakých právních dokumentů (zadávací dokumentace k veřejné zakázce, dodatek k původní smlouvě či jiná právní forma) došlo k případnému zvýšení počtu dodaných zbraní Glock? Kolik zbraní bylo do dne doručení této žádosti v jednotlivých termínech dodáno s uvedením právního titulu a výše kupní ceny u jednotlivých dodávek a kterým útvarům byly předány a kdy? Žadatel žádá o poskytnutí kopií veškerých právních dokumentů (tj. zadávací dokumentace, dodatku k původní smlouvě, kupních smluv či jiného dokumentu), na základě kterého nebo v souvislosti s kterým došlo k dodání dodatečného množství zbraní Glock, které nebyly předvídány původní smlouvou ve znění před dodatky.
Nákupy pistolí Glock se vždy řídily platnými předpisy a interními akty řízení, aktuální potřebou, bezpečnostními riziky, prioritami vedení Policie ČR a výší přidělených finančních prostředků. S ohledem na skartační lhůty není požadovaná dokumentace k dispozici (viz bod 2.). Smlouvy (obecně) z posledních let je možno vyhledat ve veřejných zdrojích v systémech SOFTENDER, EZAK a v současnosti v NEN. V roce 2017 se např. pistole Glock pořizovaly na základě Usnesení vlády č. 331 ze dne 3. 5. 2017 a to v souvislosti s potřebou zvýšení bezpečnosti na mezinárodních letištích.
11. Došlo od doby uzavření původní smlouvy k reklamacím či opravám dodaných zbraní Glock či jejich úplné obměně? Pokud ano, v jakém rozsahu a kdy, byly s obměnou, opravami či reklamacemi spojeny náklady a kdo je hradil?
V uvedeném období (od roku 2005) nebyl zaznamenán žádný případ reklamace pistolí Glock. K drobným opravám dochází. Tyto drobné opravy jsou v drtivé většině prováděny v kompetenci jednotlivých útvarů Policie ČR.
12. Jaké množství příslušníků resortu je vyzbrojeno zbraněmi Glock? Kolik je v současné době příslušníků resortu, kteří by těmito zbraněmi měli být vyzbrojeni?
S ohledem na celkový počet provozovaných pistolí, kdy část policistů užívá více než jednu zbraň (model), můžeme hovořit cca o 3600 příslušníků Policie ČR vyzbrojených pistolemi Glock.
13. Jaké je množství zbraní Glock v jednotlivých typech, které resort drží tzv. v rezervě, pokud takové existují?
Policie ČR drží v rezervě jen minimální množství pistolí Glock. Prakticky se jedná o množství do 20 ks pro celou Policii ČR.
14. Co je důvodem částečné náhrady předchozích dodávek zmiňované ve Zprávě a proč je náhrada řešena koupí za úhradu a ne v rámci reklamačního řízení, když je záruční doba minimálně 10 let? Kterých dodávek se částečná náhrada týká? Pokoušel se zadavatel náhradu řešit jiným relevantním způsobem? Pokud ano, kdy a jak a kdy došlo ke zjištění nezbytnosti náhrady?
Důvodem náhrady některých pistolí Glock není reklamace, ale jejich opotřebení, kdy byly, většinou s rezervou splněny výrobcem deklarované parametry, tj. životnost min. 40 000 výstřelů a záruka v délce 5 let. Záruka je zde tedy limitována jak časovou lhůtou, tak počtem výstřelů. V uvedeném případě byly zbraně jak po záruční lhůtě, tak měly splněn počet výstřelů, a byly tedy plně hospodárně využity. Lhůta 10 let se vtahuje především na povinnost dodávat náhradní díly, případně zajišťovat odborný servis, který by byl nad rámec možností servisního potenciálu Policie ČR.
15. Z jakých závazných požadavků či právních předpisů vyplývá nutnost zachovat požadovanou unifikaci výstroje? Žádám o poskytnutí kopií k tomu se vztahujících relevantních dokumentů.
Unifikace výzbroje je základním předpokladem k efektivnímu provozování řady majetkových základen u jednotných ozbrojených sborů a ozbrojených sil. Policie ČR, jakožto jednotný ozbrojený bezpečnostní sbor ve smyslu zák. č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, zde postupuje téměř shodně jako např. MO ČR a další ozbrojené složky v tuzemsku i v zahraničí. Pro unifikaci jasně hovoří zejména důvody technické, organizační, odborné, ale i finanční. Aby byla výzbrojní majetková základna jednotného ozbrojeného sboru, jakým je Policie ČR s cca 40 000 policisty, navíc plošně rozmístěnými na celém teritoriu České republiky, vůbec řiditelná, musí být některé materiálně technické prostředky v maximální míře unifikovány, jiné alespoň plně standardizovány. V Policii ČR, s ohledem na velmi široké spektrum úkolů, neexistuje plošná unifikace, ale tzv. model skupinového vyzbrojení. To znamená, že jednotně jsou vyzbrojovány stanovené okruhy uživatelů, kdy logicky existuje snaha o unifikaci v míře co největší. Unifikace výzbroje se váže zejména na povinnosti řádného hospodaření se svěřeným majetkem vyplývající především ze zákona o majetku ČR a dalších právních předpisů. Unifikace výzbroje a jiných majetkových základen ozbrojených sil a bezpečnostních sborů je natolik specifická a ryze odborná záležitost, že logicky není v obecně platných předpisech exaktně řešena.
16. Došlo od data uzavření původní smlouvy k jakýmkoli technickým změnám na dodaných zbraních Glock (dle jednotlivých druhů) či jejich náhradních dílech? Pokud ano, kdy k tomu došlo a o jaké změny se jednalo. Jak, kdy, kým, na čí náklady a pro jaké množství příslušníků bylo provedeno případné přeškolení v důsledku takových technických změn?
Nelze vyloučit, a je to i vidět na konkrétních výrobcích, že při výrobě pistolí Glock během uvedeného období došlo k vývoji a některým technickým změnám. Jejich přehledem však Policie ČR nedisponuje. Policie ČR je koncový uživatel, proto ji zajímá především vyměnitelnost součástek a zejména pak kontinuita manipulačních a střeleckých návyků, dovedností, zachování kompatibility pořizovaných pistolí s dalším pořizovaným a zejména již ve velkých objemech provozovaným příslušenstvím (pouzdra pro zbraně a pouzdra na zásobníky nebo stávající přípravky a speciální nářadí pro kontrolu a opravy).
Obecně lze konstatovat, že v případě výskytu technické změny na některém z používaných typů zbraní osobního vyzbrojení je proškolení policistů u takovéto zbraně, provedeno v rámci služební přípravy (pravidelný výcvik v oblasti služební přípravy).
Povinný subjekt obdržel na postup při vyřizování této žádosti o informace stížnost podle § 16a odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb.
Povinný subjekt postoupil stížnost podle § 16a odst. 5 zákona č. 106/1999 Sb. spolu se spisovým materiálem Ministerstvu vnitra České republiky jako nadřízenému orgánu k dalšímu postupu. Zároveň v reakci na tuto stížnost sdělil žadateli následující informace:
K otázce č. 5 žádosti povinný subjekt doplňuje informaci, že policisté jsou v rámci služební přípravy proškolování (výcvik v oblasti střelecké přípravy) v souladu s interními akty řízení v rozsahu minimálně 1 x ročně nebo až 12 x ročně podle konkrétního zařazení policisty ve skupině služební přípravy.
K otázce č. 8 a 10 žádosti zaslal povinný subjekt žadateli tabulku zakázek na dodání pistolí Glock za roky 2006 až 2018 (viz příloha). Tyto údaje usnadní hledání v systémech pro zveřejňování veřejných zakázek (Ezak, NEN atd.), neboť je zde možné hledat dle čísla jednacího zakázky. Starší čísla jednací jednotlivých zakázek již mohla být (stejně jako č. j. PPR-126/ OCN-2005) skartována. Skutečný stav by bylo nutné dohledat manuálně zvlášť u každé zakázky. Žadateli bylo zároveň sděleno, že vzhledem k nové žádosti o informace, na základě které požaduje poskytnutí kopií jakýchkoliv smluv o dodávce zbraní Glock pro zadavatele uzavřených od 1. 1. 2005, povinný subjekt se tímto požadavkem bude dále zabývat.
K otázce č. 13 žádosti ohledně záloh doplňuje povinný subjekt informaci, že ve vazbě na průběžné organizační změny v rámci policie, tato záloha pokrývá okamžité potřeby sboru a údaj uvedený v původní odpovědi, je hodnotou maximální.
K otázce č. 13 žádosti ohledně typu zbraní v rezervě doplňuje povinný subjekt informaci, že typově se jedná převážně o model Glock 17.
pplk. JUDr. Lucie Žárská, 26. 2. 2019