Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Kamionová doprava

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel v rámci podání, ve kterém upozorňuje na různé problémy související s kamionovou dopravou, požádal o následující informace:

  1. Kdy a kde na území ČR byla v posledních pěti letech provedena kontrola na dodržování nařízení EU č. 561/2006, kapitola III., článek 10, odst. 1, 2, 3, 4 u dopravců, přepravců a jiných subjektů, zajišťujících silniční přepravu komerčních nákladů a s jakým výsledkem? Tzn. náklad na silničním vozidle, které je určeno pro přepravu produktů v tuhém, tekutém, sypkém a plynném stavu, především pak v režimu ADR.
  2. Jak je kontrolováno ze strany kompetentních orgánů, že řidiči, přepravující komerční náklad, nejsou placeni od ujetých km, fakturačních procent, tonáže, atd…

Na základě vyjádření ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky byly žadateli sděleny následující informace:


K otázce, zda někoho zajímá dodržování nařízení EU č. 561/2006:


Služba dopravní policie se soustavně zabývá kontrolou dodržování Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 561/2006 Sb., o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85. V roce 2018 bylo provedeno celkem 43.578 kontrol dodržování sociálních předpisů jak při provozování nákladních vozidel, tak vozidel pro hromadnou přepravu osob (autobusů), z toho na dálnicích 15198 kontrol, na silnicích 26149 kontrol a místních komunikacích 2231. V rámci těchto kontrol bylo zjištěno celkem 3482 porušení ze strany dopravců, která byla oznámena do správního řízení příslušnému dopravnímu úřadu, tím je krajský úřad a v případě provozování mezinárodní linkové osobní dopravy Ministerstvo dopravy. Porušení řidičů byla vyřešena příkazem na místě, nebo oznámena do správního řízení místně příslušnému úřadu obce s rozšířenou působností. Tímto způsobem byla řešena veškerá porušení zjištěná v kontrolovaném období (zpravidla aktuální den a 28 dní zpátky), tedy v souladu s výše uvedeným nařízením, kdy není rozhodné místo spáchání. V případě zjištění porušení při přepravě nebezpečných věcí dle dohody ADR je tomu obdobně. V roce 2018 bylo zkontrolováno celkem 1460 vozidel přepravujících nebezpečné věci dle dohody ADR a zjištěno v této oblasti celkem 188 porušení.


V případě oprávněného uložení kauce dle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, bylo za zjištěná porušení uloženo celkem 1 476 kaucí v celkové výši 39.574.000,- Kč. Kauce je ukládána pouze dopravci, kterého na místě zjištěného porušení zastupuje řidič. Řidiči za zjištěná porušení v této oblasti kauci uložit nelze.


Musíme se kategoricky vymezit k Vašemu tvrzení, že jediné, co Policii ČR zajímá, je doba řízení. Při prováděných kontrolách se policie zaměřuje na dodržování dob jízdy, dob odpočinku, bezpečnostní přestávky, neoprávněné manipulace s ukládanými daty do tachografu, které jsou od roku 2017 posuzovány v některých případech dokonce jako trestný čin. Součástí kontroly je vyhodnocení dat uložených na kartě řidiče a dat uložených v tachografu, kontrola přepravních dokladů, poutání nákladu, dodržení povolených hmotností při přepravě a kontrola technického stavu vozidla. Policie při kontrole může zjistit, zda dopravce stahuje data z karty řidiče a tachografu, ale nemůže zjistit, zda dopravce data vyhodnocuje.


Nicméně souhlasíme s Vámi v tom ohledu, že Policie ČR nemá možnost na místě kontroly zjistit, za jaké výkony je řidič finančně ohodnocen (počet ujetých km, množství přepraveného nákladu, atp.), pokud tuto skutečnost řidič sám nesdělí a i v tomto případě je takovéto tvrzení předmětem dalšího dokazování ve správním řízení. Přestože proběhly v roce 2018 celkem 2 součinnostní akce s Inspektorátem bezpečnosti práce, který je oprávněn kontrolovat i pracovní smlouvy, nezaznamenali jsme, že by v kterékoli kontrolované smlouvě byla ustanovení o části mzdy vztahující se k těmto přepravním výkonům. Rovněž Policie ČR nemá ani možnost zkontrolovat organizaci práce řidičů, kteří bývají na nakládku vysíláni dopravcem prakticky on-line dle aktuální potřeby. Možnost provést dohlídku ve firmě u národních dopravců mají pracovníci Státního odborného dozoru, kteří jsou zaměstnáni u místně příslušného krajského úřadu či na Ministerstvu dopravy.


Jak již bylo výše uvedeno, Policie ČR se zaměřuje při kontrolách na odhalení nezákonné manipulace s tachografy a daty ukládanými tachografy na záznamová média. Předpokládáme, že manipulace jsou hlavním znakem směřujícím ke zjištění odměňování řidičů za provedené dopravní výkony. Vlivem těchto manipulací dochází k bezprostřednímu ohrožování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, v některých případech s tragickými následky. Počet takovýchto odhalených manipulací je rok od roku vyšší (50 zjištěných manipulací v roce 2016; 205 v roce 2017; 230 v roce 2018).  


K Vašemu dotazu, kdy, kde na území ČR byla v posledních pěti letech provedena kontrola na dodržování nařízení EU č. 561/2006, kapitola III., článek 10, odst. 1, 2, 3, 4 u dopravců, přepravců a jiných subjektů, zajišťujících silniční přepravu komerčních nákladů a s jakým výsledkem:


Kontroly oblasti sociálních předpisů a přepravy nebezpečných věcí dle ADR prováděné na komunikační síti jsou prováděny Policií České republiky namátkově na celém území České republiky takřka každý den, a to v součinnosti s mobilními expertními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu (dále jen „CSPSD“). Takovýchto mobilních expertních jednotek má Centrum služeb pro silniční dopravu celkem 15, kdy 2 jsou určeny pro výkon služby ve Středočeském kraji a do ostatních krajů vždy po jedné. Akce s CSPSD jsou plánovány 5x v týdnu v rámci daného kraje. Všichni pracovníci mobilních expertních jednotek mají certifikát bezpečnostního poradce ADR. Pokud jde o kontrolu uvedených subjektů při dohlídce ve firmách, tak těmito informacemi Policie ČR nedisponuje a doporučujeme obrátit se na Ministerstvo dopravy.


Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia již několikráte připomínkovalo novelu zákona č. 111/1994 Sb., do kterého by měly být striktně převzaty povinnosti uvedené v Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 561/2006 Sb., o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98, jakož i další Nařízení a Směrnice platné pro oblast sociálních předpisů, do současné doby však nebylo Ministerstvo dopravy návrhům ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia nakloněno. V současné době bylo Ministerstvu dopravy legislativní radou vlády nařízeno se touto problematikou zabývat a legislativní normy Evropské unie implementovat do zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.


pplk. JUDr. Lucie Žárská, 3. 1. 2019

vytisknout  e-mailem