Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Týrání zvířat

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

 

Žadatel požádal o následující informace vztahující se k problematice týrání zvířat:

„ 1. Jakými informacemi, doporučeními, analýzami, statistika apod. disponuje PČR ve svých nebo dalších souvisejících a jí dostupných materiálech či dokumentech

  1. vzhledem k vynucování čipování psů v obcích a městech České republiky a související trestné činnosti,
  2. vzhledem k občas citované „hrozné situaci“ s tzv. množírnami štěňat, koťat a dalších mláďat na území České republiky vzhledem k související trestné činnosti (jelikož „množírnu“ nedefinuje zákon, pro tento účel ji považuji za chov psů či koček určený k rozmnožení populace, který neodpovídá předpisovým podmínkách a zároveň zvířatům způsobuje utrpení)?
  1. Kolik takových tzv. „množíren“ bylo v ČR v letech 2017 a 2018?
  2. Kolik eviduje PČR obviněných, stíhaných, odsouzených fyzických a právnických osob ve věci týrání psů a koček v letech 2017 a 2018?
  3. Kolik eviduje PČR obviněných, stíhaných a odsouzených fyzických a právnických osob ve věci zneužití pravomocí úřední osoby (§ 329 T.Z.) a veřejného činitele v důsledku jakéhokoliv vynucování čipování včetně případů šikany, udělování likvidačních pokut, registrace/evidence zvířat a jejich odebrání z rodin chovatelů apod. v letech 2017 a 2018?
  4. Uveďte, prosím, kategorie této trestné činnosti podle jednotlivých let. Zašlete mi, prosím, všechny výše uvedené informace obsažené ve shora definovaných dokumentech.

Pokud disponuje PČR informacemi obsaženými v jakémkoliv návrhu zákona (případně novele stávajícího zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání nebo jiné legislativy) o plošném/povinném čipování psů v ČR a registraci jejich chovatelů (jestliže jste jej již obdrželi k připomínkám) včetně stanoviska PČR k tomuto návrhu zákona (novely):..“


Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:

I.
Policie České republiky nevede samostatnou statistiku trestné činnosti související s tzv. „čipováním“ zvířat, ani s tzv. množírnami zvířat na území České republiky. Z tohoto důvodu nemůže takové statistiky poskytnout. Stejně tak nemá k dispozici žádné informace, doporučení, analýzy apod. vztahující se k této problematice.

Pokud se týká pojmu množírna, který skutečně není v českém právním řádu definován, jsou tak z praktického hlediska označovány v drtivé míře zájmové chovy domácích zvířat, zejména psů a koček, v rámci kterých jsou výrazným způsobem porušovány veterinární předpisy a předpisy na ochranu zvířat proti týrání s tím, že jako přitěžují lze považovat vůči pachatelům tu skutečnost, že tyto chovy provozují za účelem finančního zisku. Samostatná statistická dat ale v tomto směru Policie České republiky neshromažďuje. Možným indikátorem pro vyhledání konkrétních případů by bylo vyhledání případů, kde k týrání došlo na větším počtu zvířat. Avšak s ohledem na to, že některé případy tzv. množíren nebyly zaměřeny na samotné týrání zvířat ale i obchod s nimi (možné podvody apod.), nebylo by toto číslo zcela relevantní pro případnou hlubší analýzu. V každém případě by vyhledání konkrétních případů představovalo z pohledu zákona č. 106/1999 Sb. vytváření nové informace.

Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Naopak zákon č. 106/1999 Sb. nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.  Podle § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. se informací pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Vzhledem k tomu, že Policie České republiky nemá požadovanou informaci k dispozici, a musela by takovou informaci vytvořit na základě analýzy jednotlivých trestních spisů, jedná se o požadavek na vytvoření nové informace, na který se z výše uvedených důvodů informační povinnost nevztahuje.

II.
Policie České republiky zaslala žadateli statistické údaje trestného činu týrání zvířat podle § 302 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku a trestného činu zanedbání péče o zvíře z nedbalosti podle § 303 stejného zákona za roky 2017 – 2018 (viz příloha). Příloha dále obsahuje statistiky trestného činu zneužití  pravomoci úřední osoby podle §  329 zákona č. 40/2009 Sb. za roky 2017 - 2018. Statistika kriminality u tohoto trestného činu nesleduje motiv pachatele. Policie České republiky tak nemá požadovanou informaci k dispozici. I v tomto případě se jedná o požadavek na vytvoření nové informace. Tato informace může být součástí příslušných trestních spisů, které by bylo nutné analyzovat pracovníky služby kriminální policie a vyšetřování. Z výše uvedených důvodů se proto v souladu s § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. a § 3 odst. 3 tohoto zákona na tento požadavek informační povinnost nevztahuje.

III.
Problematika evidence psů, jejich značení a výběr poplatků je zejména záležitostí měst a obcí, upravují ji místní vyhlášky a participuje na ní příslušná městská policie.

IV.
Policejní prezidium České republiky obdrželo do dne podání žádosti jednu žádost Ministerstva vnitra o připomínky k návrhu na změnu zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání. Cílem novely byla především transpozice směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2010/63/EU ze dne 22. září 2010 o ochraně zvířat používaných pro vědecké účely, dále upřesnění v oblasti předběžné náhradní péče, zvláštního opatření a propadnutí týraného zvířete a zpřísnění podmínek chovu vybraných velkých šelem a primátů uvedených v § 14a odst. 4 zákona na ochranu zvířat proti týrání. Žadateli byl zaslán výtah  týkající se uvedené problematiky z návrhu na změnu zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, společně s odpovídající částí důvodové zprávy (viz příloha). Vzhledem k tomu, že se návrh novely netýkal působnosti Policie České republiky, neuplatnila Policie České republiky k němu žádné připomínky. V předmětné věci Policie České republiky sdělila e-mailem odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra a v kopii odboru legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra, že k návrhu nemá žádné připomínky. Tato skutečnost je uvedena v poznámce k příslušnému pořadovému číslu spisu v elektronickém systému spisové služby.


pplk. JUDr. Lucie Žárská, 1. 3. 2019

vytisknout  e-mailem