Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

BOZP

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:

1) mají přidělena k užívání (krátkodobě/dlouhodobě) služební motorová vozidla odborové organizace působící v bezpečnostních sborech? pokud ano, žádám o sdělení názvu odborové organizace, počtu přidělených vozidel, doby a kompetentní osoby k užívání, včetně uvedení zákonné normy

2) o provedeném hodnocení rizik všech součástí Policie ČR, tedy služeben, včetně celorepublikových útvarů

3) o směrnici k osobním ochranným prostředkům (v souladu s ust. § 89 sl. zákona, s odkazem na nařízení vlády č. 495/2001 Sb.), včetně dokladů o kontrole jejich používání na všech služebnách Policie ČR

4) o veškerých platných i již neplatných smlouvách s firmami provádějící desinfekci na každém krajském ředitelství

5) o metodice a prováděcím předpisu desinfekce:

služebního motorového vozidla

místností pro osoby zadržené/zajištěné a policejních cel

speciálních dopravních prostředků (komora)

služebních výstrojních součástek, obuvi a pout

kynologických služebních pomůcek

ustájení pro služební psy a koně

služebních lodí a služební letecké techniky

6) o počtu naskladněných ochranných roušek, včetně typu a specifikace použití

7) o výdeji ochranných roušek

8) o likvidaci nebezpečného biologického materiálu

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadateli následující:

Ad 1)

Zapůjčená jsou celkem dvě vozidla, Škoda Fabia Combi pro potřeby Nezávislého odborového svazu a Škoda Octavia pro potřeby Unie bezpečnostních sborů. Vozidla jsou zapůjčena na základě uzavřené „Kolektivní dohody mezi Policií ČR a odborovými organizacemi“ ze dne 20. 8. 2012.

Ad 2)Rámcové hodnocení rizik pro všechna pracoviště Policie České republiky je zpracováno v metodickém pokynu Ministerstva vnitra České republiky č. 5/2007  s názvem „Vyhodnocení rizik možného ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců v objektech a na pracovištích MV ČR“. 

Aktualizace a doplnění vyhodnocených rizik provádí odborně způsobilá osoba bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „BOZP“) v „prevenci rizik“ dle útvarové působnosti, ve spolupráci s vedoucími pracovníky v rámci hodnocení jednotlivých pracovišť.

Ad 3)

Systém řízení BOZP a související dílčí rozhodnutí např. o ne/vydání jednotlivých směrnic (tedy i k výdeji osobních ochranných prostředků nebo osobních ochranných pracovních prostředků), je plně v gesci zaměstnavatele. U Policie České republiky systém řízení BOZP vychází z právních předpisů a nařízení ministerstva vnitra č. 56/2011 Sb., k zajištění plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby a při práci.

Osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen: OOPP) proti působení nebezpečných látek, pro vytipované činnosti v krizových situacích, jsou upraveny formou norem v  příloze k pokynu náměstka policejního prezidenta pro ekonomiku č. 5/2018, kterým se stanoví zásady přidělování osobních ochranných pracovních prostředků proti působení nebezpečných látek včetně infekčních ágens. Vzhledem k tomu, že rozsah poskytovaných OOPP na jednotlivých pracovištích (i stejného zaměření) se může lišit, připomínáme v tomto bodě i zásadu legislativní hospodárnosti, kde dle čl. 6 pokynu policejního prezidenta č. 100/2013, legislativních pravidel, není potřebné upravovat oblast, která je již dostatečně upravena vyšší právní silou.

Druhy a množství OOPP vychází z provedené analýzy rizik jednotlivých pracovišť a konkrétních podmínek práce (§ 104 odst. 5 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce) a dále nedílně na základě právních předpisů: 

-  § 104 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce,

-  § 89 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,

-  nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/425 ze dne 9. března 2016 o osobních ochranných prostředcích a o zrušení směrnice Rady 89/686/EHS,

-  § 4 nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků,

-  čl. 3 odst. 2 písm. d) a l), čl. 6 písm. l) NMV č. 56/2011, k zajištění plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby a při práci.

Evidence a poskytování přidělených OOPP je zabezpečena prostřednictvím vedoucích zaměstnanců. Používání OOPP je kontrolováno pravidelně vedoucími zaměstnanci. Dokumentace OOPP je jednou ze součástí dokumentace BOZP na jednotlivých pracovištích.

pozn.: 

Výstrojní součástky upravuje závazný pokyn policejního prezident č. 130/2008, o poskytování naturálních náležitostí příslušníkům Policie České republiky (výstrojní předpis), jako prováděcí předpis k § 134 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.

Ad 5)

Ochranná desinfekce, dezinsekce a deratizace je upravena v pracovních postupech příslušných interních aktů řízení, např. v čl. 22 odst. 5 pokynu policejního prezidenta č. 83/2015, kterým se upravuje činnost služební hipologie, čl. 36 odst. 2 pokynu policejního prezidenta č. 145/2014, kterým se upravuje činnost služební kynologie, a dalších, a to v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zejm. s ustanoveními § 55 až § 61 tohoto zákona. Oblast hygienického dohledu je zabezpečována orgánem ochrany veřejného zdraví Ministerstva vnitra České republiky.

Ad 6), 7)

Jednorázové ochranné roušky bez ventilku - účel použití: mimořádné požadavky pro zabezpečení mimořádných situací, které útvary policie České republiky plní.

Polomaska filtrační proti částicím - účel použití je dle požadavků od zabezpečovaných útvarů, především využíváno jako ochrana před prašností a nákazou nemocem.

Počet naskladněných ochranných roušek bez ventilku

Počet naskladněných polomasek filtračních proti částicím

Počet vydaných ochranných roušek bez ventilku (2018 -2019)

Počet vydaných polomasek filtračních proti částicím (2018 - 2019)

Všechny útvary Policie České republiky

15 521

8 720

5 887

2 199

Ad 8)

Pojem „nebezpečný biologický materiál“ v právních a vnitřních předpisech neexistuje.

Existuje pojem „nebezpečný odpad“, který má specifikaci N (odpad nebezpečný), u jeho katalogového čísla je hvězdička a má minimálně 1 nebezpečnou vlastnost. Existuje biologicky rozložitelný odpad (katalogové číslo 200201), který má specifikaci O (odpad ostatní), není ale nebezpečný – nemá žádnou nebezpečnou vlastnost. Je to např. odpad z kuchyní a stravoven (gastroodpad), který má katalogové číslo 200108.

Dále existuje pojem „biologický materiál“, který se váže ke zdravotnictví. V klinické praxi se tak označuje materiál biologického původu, tj. pocházející z organismu člověka. Nejčastěji vzorky určené k vyšetření krev, moč, hlen, stolice, vzorky z biopsie aj. ev. orgány a tkáně odstraněné při operaci a další. Vzhledem k možné přítomnosti choroboplodných zárodků se s biologickým materiálem zachází jako s potenciálně infekčním – včetně jeho likvidace. Podobně se postupuje v případě nástrojů či jiných předmětů, které s ním přišly do styku.

Práce s „biologickými činiteli“ je obecně jedním z hodnocených rizikových faktorů pracovních podmínek, posuzovaných při analýze rizik jednotlivých pracovišť a zařazování prací do kategorií. Jednotlivé zařazení do skupin, minimální opatření k ochraně zdraví při práci, bližší hygienické požadavky na pracoviště, informace k ochraně zdraví a další požadavky na pracovní postupy jsou uvedeny v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, zejm. v § 36 - § 38 tohoto nařízení (podmínky ochrany zdraví při práci s biologickými činiteli) a v bodě č. 12, přílohy č. 1 vyhlášky č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a biologickými činiteli.

Samotné nakládání s odpady a likvidace nebezpečného odpadu je prováděna v souladu s požadavky právních předpisů, zejména s

-  vyhláškou č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů

-  vyhláškou č. 94/2016 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů

-  zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů

-  vyhláškou Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., podrobnostech nakládání s odpady

a s dalšími souvisejícími právními předpisy např. zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, vyhláškou č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem atd.

pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 4. 12. 2019

vytisknout  e-mailem