BOZP
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:
„1) mají přidělena k užívání (krátkodobě/dlouhodobě) služební motorová vozidla odborové organizace působící v bezpečnostních sborech? pokud ano, žádám o sdělení názvu odborové organizace, počtu přidělených vozidel, doby a kompetentní osoby k užívání, včetně uvedení zákonné normy
2) o provedeném hodnocení rizik všech součástí Policie ČR, tedy služeben, včetně celorepublikových útvarů
3) o směrnici k osobním ochranným prostředkům (v souladu s ust. § 89 sl. zákona, s odkazem na nařízení vlády č. 495/2001 Sb.), včetně dokladů o kontrole jejich používání na všech služebnách Policie ČR
4) o veškerých platných i již neplatných smlouvách s firmami provádějící desinfekci na každém krajském ředitelství
5) o metodice a prováděcím předpisu desinfekce:
služebního motorového vozidla
místností pro osoby zadržené/zajištěné a policejních cel
speciálních dopravních prostředků (komora)
služebních výstrojních součástek, obuvi a pout
kynologických služebních pomůcek
ustájení pro služební psy a koně
služebních lodí a služební letecké techniky
6) o počtu naskladněných ochranných roušek, včetně typu a specifikace použití
7) o výdeji ochranných roušek
8) o likvidaci nebezpečného biologického materiálu“
Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadateli následující:
Ad 1)
Zapůjčená jsou celkem dvě vozidla, Škoda Fabia Combi pro potřeby Nezávislého odborového svazu a Škoda Octavia pro potřeby Unie bezpečnostních sborů. Vozidla jsou zapůjčena na základě uzavřené „Kolektivní dohody mezi Policií ČR a odborovými organizacemi“ ze dne 20. 8. 2012.
Ad 2)Rámcové hodnocení rizik pro všechna pracoviště Policie České republiky je zpracováno v metodickém pokynu Ministerstva vnitra České republiky č. 5/2007 s názvem „Vyhodnocení rizik možného ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců v objektech a na pracovištích MV ČR“.
Aktualizace a doplnění vyhodnocených rizik provádí odborně způsobilá osoba bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „BOZP“) v „prevenci rizik“ dle útvarové působnosti, ve spolupráci s vedoucími pracovníky v rámci hodnocení jednotlivých pracovišť.
Ad 3)
Systém řízení BOZP a související dílčí rozhodnutí např. o ne/vydání jednotlivých směrnic (tedy i k výdeji osobních ochranných prostředků nebo osobních ochranných pracovních prostředků), je plně v gesci zaměstnavatele. U Policie České republiky systém řízení BOZP vychází z právních předpisů a nařízení ministerstva vnitra č. 56/2011 Sb., k zajištění plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby a při práci.
Osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen: OOPP) proti působení nebezpečných látek, pro vytipované činnosti v krizových situacích, jsou upraveny formou norem v příloze k pokynu náměstka policejního prezidenta pro ekonomiku č. 5/2018, kterým se stanoví zásady přidělování osobních ochranných pracovních prostředků proti působení nebezpečných látek včetně infekčních ágens. Vzhledem k tomu, že rozsah poskytovaných OOPP na jednotlivých pracovištích (i stejného zaměření) se může lišit, připomínáme v tomto bodě i zásadu legislativní hospodárnosti, kde dle čl. 6 pokynu policejního prezidenta č. 100/2013, legislativních pravidel, není potřebné upravovat oblast, která je již dostatečně upravena vyšší právní silou.
Druhy a množství OOPP vychází z provedené analýzy rizik jednotlivých pracovišť a konkrétních podmínek práce (§ 104 odst. 5 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce) a dále nedílně na základě právních předpisů:
- § 104 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce,
- § 89 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/425 ze dne 9. března 2016 o osobních ochranných prostředcích a o zrušení směrnice Rady 89/686/EHS,
- § 4 nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků,
- čl. 3 odst. 2 písm. d) a l), čl. 6 písm. l) NMV č. 56/2011, k zajištění plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby a při práci.
Evidence a poskytování přidělených OOPP je zabezpečena prostřednictvím vedoucích zaměstnanců. Používání OOPP je kontrolováno pravidelně vedoucími zaměstnanci. Dokumentace OOPP je jednou ze součástí dokumentace BOZP na jednotlivých pracovištích.
pozn.:
Výstrojní součástky upravuje závazný pokyn policejního prezident č. 130/2008, o poskytování naturálních náležitostí příslušníkům Policie České republiky (výstrojní předpis), jako prováděcí předpis k § 134 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Ad 5)
Ochranná desinfekce, dezinsekce a deratizace je upravena v pracovních postupech příslušných interních aktů řízení, např. v čl. 22 odst. 5 pokynu policejního prezidenta č. 83/2015, kterým se upravuje činnost služební hipologie, čl. 36 odst. 2 pokynu policejního prezidenta č. 145/2014, kterým se upravuje činnost služební kynologie, a dalších, a to v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zejm. s ustanoveními § 55 až § 61 tohoto zákona. Oblast hygienického dohledu je zabezpečována orgánem ochrany veřejného zdraví Ministerstva vnitra České republiky.
Ad 6), 7)
Jednorázové ochranné roušky bez ventilku - účel použití: mimořádné požadavky pro zabezpečení mimořádných situací, které útvary policie České republiky plní.
Polomaska filtrační proti částicím - účel použití je dle požadavků od zabezpečovaných útvarů, především využíváno jako ochrana před prašností a nákazou nemocem.
Počet naskladněných ochranných roušek bez ventilku |
Počet naskladněných polomasek filtračních proti částicím |
Počet vydaných ochranných roušek bez ventilku (2018 -2019) |
Počet vydaných polomasek filtračních proti částicím (2018 - 2019) |
|
---|---|---|---|---|
Všechny útvary Policie České republiky |
15 521 |
8 720 |
5 887 |
2 199 |
Ad 8)
Pojem „nebezpečný biologický materiál“ v právních a vnitřních předpisech neexistuje.
Existuje pojem „nebezpečný odpad“, který má specifikaci N (odpad nebezpečný), u jeho katalogového čísla je hvězdička a má minimálně 1 nebezpečnou vlastnost. Existuje biologicky rozložitelný odpad (katalogové číslo 200201), který má specifikaci O (odpad ostatní), není ale nebezpečný – nemá žádnou nebezpečnou vlastnost. Je to např. odpad z kuchyní a stravoven (gastroodpad), který má katalogové číslo 200108.
Dále existuje pojem „biologický materiál“, který se váže ke zdravotnictví. V klinické praxi se tak označuje materiál biologického původu, tj. pocházející z organismu člověka. Nejčastěji vzorky určené k vyšetření krev, moč, hlen, stolice, vzorky z biopsie aj. ev. orgány a tkáně odstraněné při operaci a další. Vzhledem k možné přítomnosti choroboplodných zárodků se s biologickým materiálem zachází jako s potenciálně infekčním – včetně jeho likvidace. Podobně se postupuje v případě nástrojů či jiných předmětů, které s ním přišly do styku.
Práce s „biologickými činiteli“ je obecně jedním z hodnocených rizikových faktorů pracovních podmínek, posuzovaných při analýze rizik jednotlivých pracovišť a zařazování prací do kategorií. Jednotlivé zařazení do skupin, minimální opatření k ochraně zdraví při práci, bližší hygienické požadavky na pracoviště, informace k ochraně zdraví a další požadavky na pracovní postupy jsou uvedeny v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, zejm. v § 36 - § 38 tohoto nařízení (podmínky ochrany zdraví při práci s biologickými činiteli) a v bodě č. 12, přílohy č. 1 vyhlášky č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a biologickými činiteli.
Samotné nakládání s odpady a likvidace nebezpečného odpadu je prováděna v souladu s požadavky právních předpisů, zejména s
- vyhláškou č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů
- vyhláškou č. 94/2016 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
- zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů
- vyhláškou Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., podrobnostech nakládání s odpady
a s dalšími souvisejícími právními předpisy např. zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, vyhláškou č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem atd.
pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 4. 12. 2019