Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Opatření v rámci bezpečnosti a plynulosti silničního provozu

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:

Co jste ve funkci policejního prezidenta učinil pro zvýšení bezpečnosti provozu na našich silnicích?

Na našich  silnicích v nesnižujícím se počtu umírají lidé. Tam, kde to „jde“, se zcela běžně značně překračují rychlostní limity, na několika kilometrech silnice 4.třídy Dobříš -  Nečín potkáte několik řidičů s telefonem na uchu, na dálnicích se při rychlostech 150 km/h. a vyšších běžně udržují rozestupy mezi vozidly několik metrů. Po ujetí stovek km po Česku člověk nezavadí o policejní hlídku. Nepřipadá mi, že by se po Vašem nástupu něco převratně změnilo, ač jste zvýšený důraz na tuto problematiku sliboval.  A obvodní oddělení Policie ČR v Dobříši nemá radar!!! To se v 21. století může stát snad jen v rozvojové zemi.

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadateli, že od počátku roku 2019 byla přijata následující:

  • Zvýšení dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu v dopravních omezeních na dálnicích, především na dálnici D1, a to nasazením maximálního možného počtu policistů služby dopravní policie na služebních motocyklech.
  • Nákup 40 služebních motocyklů BMW R 1250RT pro službu dopravní policie (dálniční oddělení a oddělení silničního dohledu) za účelem efektivnějšího reagování při vzniku mimořádných událostí na pozemních komunikacích či komplikací v plynulosti silničního provozu.
  • Nákup nových přístrojů k detekci alkoholu v dechu zn. Drager.
  • Společné nasazení policejních speciálů v rámci pracovního týmu „AUTO-TEAM“ na vytipovaných hlavních pozemních komunikacích za účelem zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a zároveň tzv. „zklidnění dopravy“ na určitém teritoriu (naposled tým nasazen v měsíci červnu 2019 v rámci teritoria Moravskoslezského kraje).
  • Dlouhodobě probíhá nasazení tzv. „policejního autobusu“, kdy policisté z policejního autobusu v civilním provedení pomocí moderní záznamové techniky zachycují různá protiprávní jednání řidičů nákladních vozidel a autobusů (zejména nevěnování se plně řízení vozidla), především na dálnicích, přičemž zjištěná protiprávní jednání jsou bezprostředně na místě řešena. 
  • Vybavení policejních vozidel (Škoda Octavia) sadami „Technické silniční kontroly“ (TSK) a zavedení administrace v softwarovém aplikačním prostředí, které umožní rychlé vložení omezení technické způsobilosti vozidla do informačního systému Technických prohlídek. Aplikace TSK Policie České republiky slouží k zajištění řádného výkonu Policie České republiky a části dopravně správních agend souvisejících s technickými silničními kontrolami vozidel. Umožňuje nejen administrativně zadokumentovat TSK, ale i navázat na další oprávnění policisty, jako je zadržení osvědčení o registraci vozidla, uložení kauce, či zabránění v jízdě. Poskytuje rozhraní pro prohlížení neodeslaných kontrol a odesílání dokončených kontrol do centrální aplikace informačního systému Technických prohlídek.
  • Zahájení jednání mezi Policií ČR, Ministerstvem dopravy a Správou železniční dopravní cesty za účelem osazení rizikových železničních přejezdů záznamovým kamerovým systémem s cílem eliminovat protiprávní jednání všech účastníků silničního provozu na železničních přejezdech.
  • V souvislosti s postupnou výstavbou dálnice D7 vzniklo ke dni 1. 6. 2019 dálniční oddělení Postoloprty odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
  • Nadále probíhají další pracovní jednání mezi Policií České republiky a Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky za účelem výstavby dalších objektů pro dálniční policii v rámci nově budovaných areálů Ředitelství silnic a dálnic České republiky.
  • Zahájení měření úsekové rychlosti na dálnici D11 v úseku km 2,1 – 7,9.
  • V současné době probíhá instalace kamerového systému za účelem měření úsekové rychlosti ve vytipovaných úsecích dálnice D1 s dopravním omezením.
  • Součinnost s Ministerstvem dopravy v rámci osazení vytipovaných rizikových nájezdů na směrově dělené komunikace novým výrazným dopravním značením za účelem eliminace jízdy v protisměru.
  • Nadále probíhá realizace dopravně – bezpečnostních akcí za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu a eliminaci protiprávního jednání všech účastníků silničního provozu, např. dopravně – bezpečnostní akce v rámci letních prázdnin, dopravně – bezpečnostní akce „TISPOL“ se zaměřením na konkrétní dopravní problematiky apod.
  • Neustále realizování dopravně – bezpečnostních opatření za účelem dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu v rámci konání různých politických, společenských, kulturních a sportovních akcí (např. MOTO GP apod.)

Co se týká vybavenosti obvodních oddělení Policie České republiky měřiči rychlosti, sdělil povinný subjekt, že mezi základní úkoly pořádkové policie - obvodní oddělení Policie České republiky (dále jen „OOP ČR“) dle závazného pokynu policejního prezidenta č. 180/2012 patří: dohled nad dodržováním veřejného pořádku a předcházení jeho narušení, preventivní činnost, přestupkové řízení a spolupráce s orgány územních samosprávných celků při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku.

Dále se pak OOP ČR spolupodílí na plnění dalších úkolů policie souvisejících s dohledem na bezpečnost a plynulost silničního provozu, trestním řízením a pátrání po osobách a věcech. Rovněž tak plní jiné úkoly, a to v součinnosti s dalšími službami policie, případně ve spolupráci s dalšími bezpečnostními sbory a složkami integrovaného záchranného systému, Armádou České republiky apod. 

Z výše uvedeného vyplývá, že dohled nad bezpečnostní a plynulostí silničního provozu není základním úkolem OOP ČR, nýbrž úkolem, na kterém se OOP ČR pouze spolupodílejí, a to se službou dopravní policie. Jelikož dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu není základním úkolem OOP ČR, nepatří ani zařízení umožňující měření rychlosti jedoucích, či projíždějících vozidel k základnímu vybavení jednotlivých OOP ČR. Každý vedoucí základního organizačního článku si může dle vlastního uvážení u nadřízené složky zažádat o dovybavení tímto zařízením, avšak, je jen na rozhodnutí jeho nadřízených, zda bude konkrétní útvar tímto zařízením dovybaven.

Závěrem policie žadateli sdělila, že s problematikou měření rychlosti policisty základních organizačních článků Policie České republiky nesouvisí jen vybavení konkrétních oddělení daným zařízením, ale rovněž další administrativní a technické záležitosti. V daném případě musí být řešena otázka např. uložiště a správy nashromážděných dat a proškolení jednotlivých policistů k manipulaci s konkrétním typem měřícího zařízení.           

pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 4. 12. 2019

vytisknout  e-mailem