Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
Čelní náraz do stromu
JIČÍNSKO- Zřejmě nepřizpůsobení rychlosti jízdy stojí za dopravní nehodou.
Jízda sedmdesátiletého řidiče skončila dne 2. ledna 2020 v odpoledních hodinách nárazem do stromu. Za volantem osobního vozu Škoda Fabia seděl muž, který na silnici III. třídy ve směru jízdy od obce Vidochov k obci Bělá u Pecky, zřejmě vlivem nepřiměřené rychlosti jízdy dostal v pravotočivé zatáčce smyk a přejel do protisměru. Jízda skončila čelním nárazem do stromu.
Přivolaní policisté na místě provedli dechovou zkoušku, která byla negativní. Spolujezdkyně utrpěla lehká zranění a do péče si ji převzali lékaři. Na vozidle vznikla hmotná škoda ve výši zhruba 40 tisíc korun.
Veškeré okolnosti dopravní nehody jsou v šetření dopravních policistů.
O tom, jak zrádná a nebezpečná může být v současné době vlivem povětrnostních vlivů namrzlá vozovka, se může přesvědčit v posledních dnech každý. Smyk dokáže potrápit řidiče začátečníka, jako profesionála. A můžete ho dostat, jak na namrzlé vozovce, tak na mokré. Proto současně policisté připomínají, jak ho zvládnout.
Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.
Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).
Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):
ubrat plyn
nepoužívat brzdu
volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat
Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):
ubrat plyn
nikdy nebrzdit
natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)
Rada na závěr, policisté doporučují řidičům, ale i chodcům sledovat aktuální vývoj počasí a přizpůsobit jízdu či chůzi povětrnostním podmínkám a stavu vozovky či chodníku. Je žádoucí vozidlo před jízdou pečlivě připravit s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. V těchto dnech, ale i v následujícím období je hazardem vyjíždět s vozidlem bez odpovídajícího zimního vybavení (kvalitní zimní pneumatiky, do hor sněhové řetězy, kvalitní stěrače, nemrznoucí kapalinu do vstřikovačů apod.). V každém případě by se měli řidiči obrnit trpělivostí, zapomenout na agresivitu a spěch a naopak by neměli zapomínat na ohleduplnost a předvídavost.
por. Mgr. Lucie Konečná
3.1.2020, 11:00 hod.