Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje
Vjel na železniční přejezd, kdy nesměl
KOLÍNSKO – Naštěstí nedošlo k žádné kolizi.
Neznalost a nerespektování předpisů, pospíchání, nepozornost, ale častokrát i vysoká míra ignorance stojí za smrtelnými nehodami, ke kterým dochází na železničních přejezdech.
Velké štěstí měl 38letý řidič nákladní soupravy, který s největší pravděpodobností nerespektoval červeně blikající světelné signalizační zařízení železničního přejezdu.
Řidič jel ve čtvrtek 19. listopadu po osmé hodině ranní s nákladní soupravou z centra obce Velim směrem na silnici I. třídy č. 38. Když přijížděl k železničnímu přejezdu, rozblikala se červeně výstražná světla, která ale nerespektoval a pomalu vjel na přejezd, kde před kolejemi zastavil, rozhlížel se, zda nejede vlak. V ten moment se ale začaly sklápět závory, které narazily do střechy kabiny tahače, čímž došlo k poškození závory a vozidla. Řidič posléze zareagoval tak, že s nákladní soupravou vycouval zpět mimo železniční přejezd. Naštěstí nedošlo k žádnému střetu a zranění osob.
Policisté opětovně apelují na všechny řidiče, aby respektovali a dodržovali pravidla v silničním provozu, která v § 29 zákona č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích jasně říkají, kdy řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd.
§ 29
1. Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
- je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
- je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
- sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
- je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
- dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
- nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
Pokud uvíznete na železničním přejezdu, na nic nečekejte a ihned konejte. Po uzavření závor máte přibližně 15 sekund na to, abyste situaci rychle vyřešili, než přijede vlak.
Když se ocitnete na železničním přejezdu, ať už z jakéhokoliv důvodu (nerespektování světelného signalizačního zařízení či kvůli technické závadě na vozidle) a závory budou dole, můžete buď:
- Nadzdvihnout závory – pouze v případě, pokud je s vámi ve vozidle spojezdec. Jako řidič byste se nemusel včas vrátit a odjet.
- Podjet závoru – pokud najedete pod závoru s osobním vozidlem, závora se o auto sama nadzdvihne.
- Prolomit závoru – pokud je vozidlo vyšší a nenadzdvihne závoru, prolomte ji. Stačí, když do ní pomalu najedete a nebudete zastavovat. Závory jsou k takovým situacím přizpůsobené a nepoškodí vozidlo natolik, jako než kdyby do vozu narazil vlak.
por. Bc. Michaela Richterová
tisková mluvčí
P ČR Kolín
20. listopadu 2020