Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Po D8 jel v protisměru a ještě značně opilý

KRAJ - Řidič dodávky, který jel v protisměru na dálnici D8 a na jehož jízdu upozornilo policisty hned několik řidičů jedoucích správným směrem, ještě navíc nadýchal bezmála tři promile. 

Nepříjemnou situaci zažilo z pátka na sobotu hned několik řidičů, proti kterým se na dálnici D8 "řítila" v protisměru bílá dodávka. Tito řidiči okamžitě kontakovali policisty na lince 158, a ti mohli na danou situaci neprodleně reagovat vysláním policejní hlídky z dálničního oddělení Nová Ves.

Policisté s "rozblikaným" služebním vozem projížděli inkriminovanými úseky dálnice D8, kde měl být řiič viděn, přičemž na 24km se proti nim řidič bílé dodávky skutečně objevil. Jel v levém jízdním pruhu ve směru na Prahu, ale ve směrové části od Prahy na Ústí nad Labem. Ale ani policejní auto nevyvedlo řidiče z míry, snažil se jej objet a pokračovat v protisměrné jízdě dál. V tom mu již ale muži zákona zabránili zatarasením cesty.

Po zastavení u něho policisté provedli orientační dechovou zkoušku, která pro ně byla značně překvapující. Řidič ukrajinské národnosti totiž sedl za volant  ve stavu vylučujícím způsobilost - nadýchal bez pár setin tři promile. V tomto stavu nebyl ani schopen výslechu, proto jej policisté umístili do policejní cely. Až následující den se tak od řidiče dozvěděli, že po dálnici D8 cestoval z Prahy do Roudnice nad Labem. Když si ale uvědomil, že přejel exit 29 (na Roudnici nad Labem), tak se zhruba na 30km "jenom" otočil v jízdních pruzích a v protisměru, kdy jel levým jízdním pruhem, se chtěl na exit 29 vrátit. Nicméně díky snížené pozornosti v důsledku opilosti opět tento exit minul, a tak v protisměrné jízdě pokračoval dál.  

Riskantní jízda ukrajinského řidiče, při níž naštěstí nebyla způsobena žádná vážná kolize či dopravní nehoda, ale nezůstane bez následků. Policisté v dané věci již zahájili úkony trestního řízení hned pro dva trestné činy, a to pro ohrožení pod vlivem návykové látky a obecné ohrožení z nedbalosti. Celá záležitost je pod dozorem Okresního státního zastupitelství v Litoměřicích. Jeho jednání může pak případně soud "ohodnotit" až dvouletým trestem odnětí svobody.

Jízda v protisměru ve Středočeském kraji

Jenom od počátku roku 2021 reagovali středočeští policisté na lince 158 na dvě desítky oznámení řidičů o vozidlech v protisměru. Ne všechna oznámení se potvrdila a naopak ne všechna skončila tak jako tento zatím poslední případ - bez střetů s dalšími vozidly, či ztrátách na životech.

Potkat auto v protisměru - noční můra všech řidičů, kteří jedou tím správným směrem

A jak vůbec mají řidiči reagovat na podobné situace? Tedy pokud se sami dostanou vlivem různých okolností na dálnici do protisměru, nebo naopak v protisměru auto potkají? Na to odpovídal dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize nula. . .

"Co by měl udělat řidič, který zjistí, že vjel na dálnici v protisměru? Okamžitě se musí pro protijedoucí řidiče „zviditelnit“. Tedy rozsvítit dálková světla a zapnout varovné blikače. Současně musí s vozidlem zajet tam, kde hrozí nejmenší riziko možného vzájemného střetu, optimálně na krajnici. Ihned nato musí o celém incidentu informovat policii a následně vyčkat do jejího příjezdu. Rozhodně se musí vyvarovat jakýchkoliv pokusů o otáčení se, couvání zpět k výjezdu apod. Řidič i případní jeho spolucestující musí na příjezd policistů vyčkat chráněni svodidly mimo těleso dálnice. Případná snaha o otočení se je extrémně nebezpečná. Celý tento manévr zabere minimálně 10 -15 sekund, další čas trvá, než se řidič rozjede dostatečně rychle, aby nebyl nebezpečím pro ostatní jedoucí na povoleném dálničním limitu 130 km/h. Celá taková operace může v celkovém součtu zabrat minimálně 20 - 25 sekund. Za tu dobu urazí vozidla jedoucí ve správném směru přinejmenším tři čtvrtě kilometru," radí Roman Budský a pokračuje. "Na našich dálnicích D1, D2 a D5 existuje systém detekce vozidel jedoucích v protisměru. Příslušná čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí nesprávným směrem, okamžitě spustí poplach v ostravské centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD. Operátoři po něm začnou ihned pátrat pomocí dohledových kamer, současně informují policii a záchranný systém. Ostatní řidiči jsou neprodleně informováni varovným nápisem na infotabulích v úseku před místem incidentu. Tito šoféři by měli zvýšit pozornost, snížit rychlost jízdy, nepředjíždět, zařadit se do pravého pruhu a zvětšit vzájemné odstupy. Pokud je to jen trochu možné, bude nejlepším řešením do odvolání nebezpečí vozidla jedoucího v protisměru vyčkat na nejbližším parkovišti. „Rozhodně by měli šoféři, kteří potkají vozidlo jedoucí po dálnici v protisměru, ihned informovat Policii ČR,“ uvádí Roman Budský.

Postihy za jízdu v protisměru

Řidič, který vjede na dálnici do protisměru, musí počítat s tím, že tento delikt nelze projednat na místě jeho spáchání. Celá záležitost bude postoupena příslušnému správnímu úřadu, který chybujícímu řidiči uloží pokutu ve výši od 5 do 10 tisíc korun, současně vysloví zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a udělí 7 trestných bodů. To v případě, že nedošlo k žádnému ohrožení ostatních účastníků silničního provozu či dokonce nehodě. V opačném případě může být tento čin kvalifikován jako nedbalostní trestný čin ublížení na zdraví či obecného ohrožení z nedbalosti. Zde už jsou postihy výrazně přísnější, za spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti či obecného ohrožení z nedbalosti může hrozit uvěznění až na deset let.

Lze nějak docílit snížení počtu případů jízd v protisměru?

„Snížit počet těchto případů napomůže důsledné kvalitní dopravní značení v místech, kde hrozí riziko najetí na dálnici do protisměru. Značky musí být velké, viditelné i za snížené viditelnosti, tedy nejen v noci, ale i za mlhy hustého deště či sněžení,“ říká Budský. "Dobré je značky B2 zakazující vjezd na jednosměrnou pozemní komunikaci v protisměru osazovat opakovaně. Ve zvláště rizikových lokalitách je dobré zdůraznit je přerušovaně svítícím výstražným žlutým světlem. Neuškodí ani vhodné symboly či nápisy přímo na vozovce. Řidiči by pak měli být pravidelně informováni o tom, jak se zachovat, pokud na dálnici najedou špatně, to samé platí i o zásadách správného chování v případě, že se dozvíme, že proti nám se po dálnici pohybuje jezdec v protisměru. Právě tak to dělávají v motoristicky (a současně sociálně) vyspělých státech. V České republice by prvním krokem k nápravě mohla být důsledná kontrola stavu a promptní provedení případných nutných úprav. Určitě se to vyplatí. Průměrně jeden řidič denně totiž na dálnici najede do protisměru," vypočítává dopravní expert.

A pro úplnost odkazuje Roman Budský z Platformy Vize nula i na video, které může být pro spoustu řidičů podnětné a přínosné: https://www.ridtesrozumem.cz/…830.


mjr. Mgr. Vlasta Suchánková
oddělení tisku a prevence
KŘP Středočeského kraje
27. dubna 2021
 

vytisknout  e-mailem