Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje
Opilý cyklista
BEROUNSKO – Nadýchal dvě a půl promile.
V úterý 10. srpna 2021 ve večerních hodinách vyjížděli hořovičtí policisté do místní nemocnice, kde měl být ošetřen cyklista, který před půl desátou havaroval na sdíleném elektrokole v Berouně v Tyršově ulici.
Muž po havárii vstal, odvedl elektrokolo, za asistence kolemjdoucích, na Husovo náměstí, kde ho umístil do dobíjecí stanice a poté mu svědek zavolal vozidlo rychlé záchranné služby a byl převezen do hořovické nemocnice k ošetření.
Policisté, kteří byli přivoláni do nemocničního zařízení, provedli u zraněného dechovou zkoušku na alkohol a displej přístroje ukázal hodnoty 2,35 a 2,54 promile. Následně byl cyklista vyzván k odběru biologického materiálu, čemuž se dobrovolně podrobil.
O tom, že alkohol nepatří za volant, všichni řidiči moc dobře ví, ale přesto to někteří nerespektují. Stejný problém je i u cyklistů. I oni jsou účastníky provozu a i pro ně platí nulová tolerance alkoholu za řídítky. Podle Besipu způsobí 30 % všech nehod cyklistů ti, kteří jeli pod vlivem alkoholu. A to i přes to, že opilému cyklistovi hrozí při kontrole desetitisícové pokuty. Pokud opilý za řídítky způsobí nehodu se zraněním dalšího účastníka, může skončit i ve vězení.
Nakolik jsou vlastně ohroženi cyklisté, kteří této zásady nedbají? Uveďme příklad. Hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba 5×, u cyklisty až 20× – a navíc s jeho těžkým zraněním.
Jízda na kole pod vlivem alkoholu je velmi nebezpečná. Je to tím, že kromě obecně známých rizik spojených s požitím alkoholu a účastí v silničním provozu číhají na cyklisty ještě další, specifická nebezpečí:
- cyklisté musí při jízdě neustále udržovat rovnováhu,
- v případě pádu či kolize nejsou (prakticky) ničím chráněni,
- cyklisté jsou hůře viditelní pro ostatní – hlavně řidiče motorových vozidel,
- cyklisté pod vlivem alkoholu méně často používají přilbu a více při jízdě riskují,
- brzdná dráha jízdního kola je delší než u motorových vozidel, alkohol navíc prodlužuje reakční dobu cyklistů, v případě nebezpečné situace často nestačí zastavit či výrazněji zpomalit.
nprap. Michaela Nováková
tisková mluvčí
P ČR Kladno
13. srpna 2021