Přestupek strážníka městské policie
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel se domáhal následujících informací:
„Jakým způsobem má policista postupovat v případě prověřování přestupku (např. v dopravě), kterého se měl dopustit strážník Městské policie (který není ve služebním poměru).
V případě, že je tato věc nějakým způsobem upravena v rámci metodických pokynů apod… Žádám o poskytnutí této metodiky.“
Policie České republiky poskytla žadateli následující informace:
Strážník obecní (městské) policie není z hlediska přestupkového práva speciálním subjektem (viz úprava osobní působnosti v § 4 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů). V případě, že strážník obecní (městské) policie je podezřelým ze spáchání přestupku, orgán Policie České republiky postupuje podle ustanovení § 73, respektive § 74 anebo podle ustanovení § 91 výše uvedeného zákona (dále jen „zákon č. 250/2016 Sb.“).
Ustanovení § 73 zákona č. 250/2016 Sb. praví, že má-li orgán Policie České republiky důvodné podezření, že byl spáchán přestupek, a není-li sám příslušný k jeho projednání, oznámí tuto skutečnost bez zbytečného odkladu příslušnému správnímu orgánu. V oznámení uvede zejména, kdo je podezřelým z přestupku, pokud je mu znám, popis skutku, ve kterém je přestupek spatřován, místo a čas, kdy měl být přestupek spáchán, zákonné ustanovení obsahující skutkovou podstatu předmětného přestupku a důkazní prostředky, které jsou mu známy.
Podle ustanovení § 74 zákona č. 250/2016 Sb. orgán Policie České republiky učiní nezbytná šetření ke zjištění osoby podezřelé ze spáchání přestupku a k zajištění důkazních prostředků nezbytných pro pozdější dokazování před správním orgánem, nasvědčují-li okolnosti tomu, že byl spáchán přestupek proti veřejnému pořádku, proti občanskému soužití, v jehož důsledku došlo k ublížení na zdraví z nedbalosti, proti majetku, proti pořádku ve státní správě, proti pořádku v územní samosprávě, podle zákona o silničním provozu, proti pořádku ve státní správě v působnosti Policie České republiky, na úseku požární ochrany, nebo o němž to stanoví jiný zákon. O zjištěných skutečnostech orgán Policie České republiky sepíše úřední záznam, který přiloží k oznámení, a toto oznámení učiní příslušnému správnímu orgánu nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy se o přestupku dozví. Orgán Policie České republiky předá věc příslušnému orgánu, pokud zjistí, že jde o jednání, které má znaky přestupku, není-li dáno podezření z přestupku nebo nelze-li přestupek projednat, anebo pokud orgán Policie České republiky nezjistí do 30 dnů ode dne, kdy se o přestupku dozvěděl, skutečnosti odůvodňující podezření, že jej spáchala určitá osoba, věc odloží.
Ustanovení § 91 zákona č. 250/2016 Sb. upravuje ukládání pokuty příkazem na místě a stanoví, že orgán Policie České republiky může příkazem na místě uložit pokutu za přestupek proti pořádku ve státní správě v působnosti Policie České republiky, za přestupek proti pořádku v územní samosprávě, za přestupek proti veřejnému pořádku, přestupek proti občanskému soužití a přestupek proti majetku. Příkazem na místě lze uložit pokutu nejvýše 10 000 Kč, pokud osoba obviněná z přestupku souhlasí se zjištěným stavem věci, s právní kvalifikací skutku, s uložením pokuty a její výší a s vydáním příkazového bloku.
Pokud je strážník obecní (městské) policie podezřelým ze spáchání přestupku podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, orgán Policie České republiky buď projedná takový přestupek příkazem na místě, pokud to výše uvedený zákon připouští (viz ustanovení § 125c odst. 7 tohoto zákona) anebo oznámí takový přestupek příslušnému správnímu orgánu, kterým je obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Žádný interní akt řízení Policie České republiky neupravuje postup příslušníků Policie České republiky při vyřizování přestupků, z jejichž spáchání je podezřelý strážník obecní (městské) policie.
PhDr. Jiří Vokuš, 9. listopadu 2021