Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Povinnosti a oprávnění policisty

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požadoval poskytnutí následujících informací:

1. Na základě jaké pravomoci (zákona) je oprávněn policista vyžadovat a kontrolovat osobní citlivé údaje jako jsou lékařská potvrzení či lékařská dokumentace?

2. Na základě jaké pravomoci (zákona) je oprávněn policista kontrolovat a vymáhat nařízení ministerstva zdravotnictví?

3. Mohou policisté kontrolovat i jiné hygienické nařízení jako je čistota vody, nebo koncentrace CO2 v ovzduší ve veřejných budovách?

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a sdělila žadateli následující informace:

Ad 1.

Policista má povinnosti a oprávnění uvedeny v zákoně č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky (dále jen zákon o Policii ČR). V případě protiprávního jednání osoby má policista podle § 10 zákona o Policii ČR povinnost provést úkon k zamezení tohoto jednání. Takovým úkonem policisty může být i výzva k ukončení protiprávního jednání podle § 114 zákona o Policii ČR. Každá osoba má dle § 114 zákona o Policii ČR povinnost bez zbytečného odkladu a bezplatně takové výzvy uposlechnout, jinak se dopouští přestupku proti veřejnému pořádku. Ústavní soud v usnesení ze dne 6. 1. 1998, sp. zn. I ÚS 263/97, zdůraznil, „že jsou všichni povinni příkaz policisty uposlechnout a nemohou se příkazu na místě bránit, ani v případě, že jsou přesvědčeni o neodůvodněnosti daného příkazu. Až následně mají možnost se proti postupu policie zákonným způsobem právně bránit např. právě zásahovou žalobou. Jinak řečeno, občané nejsou oprávněni na místě nejprve hodnotit zákonnost postupu veřejných činitelů a teprve na základě toho pokynu uposlechnout či neuposlechnout". V případě, že nebude této výzvě vyhověno, je policista oprávněn provést další úkony, a to dle vyhodnocení konkrétní situace na místě a dle jednání samotné osoby (prokázání totožnosti, udělení sankce příkazem na místě, zajištění osoby apod.), včetně oprávnění vynutit si splnění výzvy silou. Pokyn k nasazení prostředku ochrany dýchacích cest tak není žádným zdravotním úkonem.

Zákon o Policii ČR v § 63 taxativně definuje oprávnění policisty v souvislosti s prokázáním totožnosti. Znění uvedeného paragrafu se netýká tzv. citlivých údajů. Tzv. citlivé údaje (lékařská potvrzení a jiná dokumentace) lze získat pouze se souhlasem fyzické osoby, již se týkají nebo na příkaz soudu.

Ad 2.

Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví vydávaná za účelem snížení rizika šíření infekční nemoci jsou opatřeními obecné povahy, tedy správními akty, které slouží ke konkretizaci již existujících povinností vyplývajících ze zákona. Povinnost dodržovat pravidla stanovená tímto správním aktem pak v oblasti ochrany veřejného zdraví vyplývá z § 92n písm. b) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, kdy porušení této povinnosti je navíc přestupkem. V situaci, kdy je dáno podezření na možné přestupkové jednání - nerespektování omezení stanovených mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví, lze jednoznačně vnímat jako podezření z narušení veřejného pořádku. Veřejný pořádek mimo jiné předpokládá respekt a dodržování nejen právních norem, ale také jiných rozhodnutí orgánů veřejné správy a samosprávy, vydaných v souladu se zákonem. Proto je porušením veřejného pořádku i to, pokud osoba porušuje povinnosti stanovené správním aktem, opatřením obecné povahy, které má formu mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví.

Za takové situace je zákonným úkolem policie ve smyslu § 2 (obecná působnost k ochraně veřejného pořádku) a § 10 (povinnost iniciativy) zákona o Policii ČR, reagovat na ohrožení nebo porušení veřejného pořádku zákonem stanovenými způsoby. Za tímto účelem je policista oprávněn (a ve smyslu § 10 zákona o Policii ČR dokonce povinen) náležitě zjistit skutkový stav věci a volit postup, který přiměřeným způsobem zajistí, že k narušení veřejného pořádku nedojde, respektive nebude v něm pokračováno, včetně toho, že může být přiměřeným způsobem zamezeno každému, aby v činnosti, která představuje porušení povinnosti, pokračoval.

Ad 3.

Dle výše uvedeného mají policisté zákonem stanovena oprávněni zjišťovat skutečný skutkový stav při podezření z protiprávního jednání. Policisté nejsou zákonem oprávněni ani technicky vybaveni hodnotit, zda bylo porušeno hygienické nařízení jako je čistota vody, nebo koncentrace CO2 v ovzduší ve veřejných budovách, ale pokud existuje reálné a důvodné podezření že bylo porušeno, policista je oprávněn (a ve smyslu § 10 zákona o Policii ČR dokonce povinen) tuto skutečnost zadokumentovat a oznámit věcně a místně příslušnému orgánu státní správy či samosprávy dle § 73 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

pplk. Mgr. art. et Mgr. David Schimmer – 31. 3. 2022

vytisknout  e-mailem