Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Ústecký kraj název

Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje

Podvodníci alias „bankéři“ stále útočí

CHOMUTOVSKO - Žena z Chomutova uvěřila podvodníkům a přišla o desítky tisíc. 

 

Chomutovští policisté se zabývají oznámením 23leté ženy, kterou tento týden připravil o 81 tisíc korun neznámý podvodník či podvodníci. Stala se tak jednou z mnoha obětí aktuálně rozšířeného podvodného jednání označovaného jako „vishing“ a „spoofing“.32.jpg

Takové podvody jsou často založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu volaného. Fiktivní bankovní úředník vystraší různými tvrzeními osobu, které volá, a přiměje jí peníze z účtu převést na bankovní účet, který označí jako bezpečný anebo je z účtu vybrat a vložit například do bitcoinmatu na „krypto peněženku“.  Přitom podvodníci tvrdí, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření. Věrohodnost pokynů fiktivního bankovního úředníka umocňuje často další telefonát, tentokrát osoby vydávající se za policistu. Ten potvrzuje volanému tvrzení uvedená v prvním telefonátu. Tvrzení těchto podvodníků bývají velmi věrohodná, a to i proto, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, například banky nebo Policie ČR (tzv. spoofing).

Právě tímto způsobem byla žena z Chomutova podvedena. Na její mobil jí zavolal muž, který se představil jako pracovník banky. Sdělil jí, že před pár minutami měla zažádat u banky o půjčku 150 tisíc korun a chtěl po ní doplňující informace k žádosti. Žena odpověděla, že o žádnou půjčku v současné době nežádala. On však tvrdil, že podle informací v evidenci o půjčku žádala. Když trvala na tom, že nikoli, řekl jí, že na její rodné číslo musel tedy zažádat o půjčku někdo jiný. Prý tuto informaci předá a ozve se jí někdo z její banky. O chvíli později jí z jiného tel. čísla kontaktoval údajný pracovník její banky s tím, že dostal informaci o tom, že se mohla stát obětí kyberútoku na její bankovní účet. Prý se o své peníze nemusí obávat, ale je potřeba, aby si vzala půjčku v nejvyšší možné částce, kterou by měla mít předschválenou. Jako důvod uvedl, že je někdo jiný „duplikovaný“ na její účet a tu půjčku by si tak mohl vzít na ní. Během hovoru tedy žena na základě jeho pokynů zažádala o půjčku ve výši 30 tisíc korun. Tato částka jí obratem přišla na účet, na němž pak i včetně zmíněných peněz z půjčky měla zůstatek více než 80 tisíc korun. Poté jí údajný pracovník banky ve stále probíhajícím telefonickém hovoru sdělil, že by bylo nebezpečné peníze poslat na jiný bankovní účet a doporučil jí peníze vybrat a vložit na „e-peněženku“, kde budou peníze v bezpečí. V tu chvíli pojala dotyčná podezření a řekla, že si radši zajde osobně do své banky. Muž jí to však rozmluvil s tím, že ten, kdo duplikuje její účet, by mohl být někým z bankovní pobočky. Následně ji přepojil na údajného ředitele banky, který ji opět uklidnil, že tato situace není nijak neobvyklá a má tedy důvěřovat pracovníkovi banky, který jí bude instruovat. Pak byla přepojena zpět a „bankovní úředník“ jí sdělil, že není jiné řešení, než peníze vybrat a vložit na e-peněženku, protože její bankovní účet se musí resetovat, což trvá asi 5 hodin. Poté se jí prý peníze vrátí zpět na její účet. Během toho jí ještě z telefonního čísla vypadajícího jako číslo používané Policií ČR (začínající číslicí „974“) volal muž, který se představil jako kriminalista z Prahy a potvrdil jí všechny informace, které dostala od „pracovníka banky“. Dohodl si s ní schůzku za několik dní, kde jí prý vše vysvětlí.

Žena tedy uvěřila a podle telefonických pokynů „pracovníka banky“ vybrala v bankomatu všechny peníze ze svého účtu. Pak s pomocí QR kódů zaslaných na její telefon vložila celou vybranou finanční hotovost do bitcoinmatu. Po pěti hodinách na svém účtu zjistila, že se jí žádné peníze nevrátily a zkoušela kontaktovat údajného bankovního úředníka, který jí však už neodpověděl. Teprve poté si zavolala na telefonní linku své banky, kde jí sdělili, že k žádnému zneužití ani duplikaci jejího bankovního účtu nedošlo. V tu chvíli už jí bylo jasné, že naletěla podvodníkovi. Poté vše oznámila na policii.

Policisté znovu upozorňují na různé podvodné praktiky, kterými se podvodníci snaží z vytipovaných lidí pod různými záminkami vylákat peníze nebo získat přístupy k jejich bankovním účtům.

Nereagujte tedy na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku. Pokud Vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158 a celou záležitost oznamte.

Další informace o možných postupech podvodníků, včetně rad, jak se jim bránit, se můžete dočíst na tomto odkazu.

por. Mgr. Miroslava Glogovská
tisková mluvčí
Chomutov 13. dubna 2022

vytisknout  e-mailem