Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Seniorka chtěla obchodovat s kryptoměnou
ZBIROH – Byla kontaktována neznámým mužem, kterému poskytla veškeré osobní údaje i údaje do internetového bankovnictví. Přišla o 39 tisíc korun.
Policisté obvodního oddělení Radnice přijali oznámení jednaosmdesátileté ženy, která byla podvedena neznámým pachatelem a stala se obětí podvodu přes internet. Poškozená navštívila v říjnu 2021 internetové stránky nabízející obchodování s kryptoměnou. V odkazu vyplnila svoje osobní údaje, telefonní kontakt a emailovou adresu. Poté ji kontaktoval neznámý muž, aby na jeho mailovou adresu zaslala fotografii občanského průkazu a číslo platební karty, což žena učinila. Kontaktoval ji další muž, který ji navedl, jak nainstaloval do počítače aplikaci pro vzdálený přístup. O několik dní později z bankovního výpisu žena zjistila, že jí byla stržena platba kartou ve výši 13 124 korun. Koncem dubna byla žena opět telefonicky kontaktována neznámý mužem, který ji naváděl, aby se přihlásila do internetového bankovnictví. V jejím notebooku se pohyboval sám bez její pomoci. Byla vyplněna transakce platební kartou, kdy poškozená zadala kód, čímž potvrdila platbu a bylo jí odečteno 500 euro z bankovního účtu. V tomto případě se podařilo platbu kartou zrušit a peníze byly vráceny na účet poškozené. K dalšímu telefonickému kontaktu došlo minulý týden. Neznámý muž, kterého poznala po hlase z minulosti, ženu vyzval, ať přes multiplatformní aplikaci pro volání a posílání zpráv zdarma zašle fotografii občanského průkazu k ověření totožnosti, což žena opět udělala. Poté byl z jejího účtu proveden převod finančních prostředků ve výši 26 622 korun. Celková škoda v těchto třech případech byla vyčíslena na 39 747 korun. Policisté ve věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu podvod a trestného činu neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku. Po pachateli pátrají.
V souvislosti s tím policisté apelují na občany, aby byli obezřetní a chránili svoje finanční prostředky zejména tím:
- nikomu po telefonu nesdělovat své osobní údaje
- neposílat na neznámé adresy a na neznámé internetové stránky kopie osobních dokladů, platebních karet nebo jiných písemností s osobními údaji
- nesdělovat nikomu přihlašovací údaje do internetového bankovnictví a nepotvrzovat žádné notifikace v bankovních aplikacích po telefonickém rozhovoru nebo jiné komunikaci s neznámými osobami
- nereagovat na hovory z neznámých zahraničních telefonních čísel
- nezasílat finanční prostředky platebními službami (jako například Western Union, WorldRemit, PayPal) neznámým osobám
- neinstalovat si do počítačů či mobilních telefonů aplikace pro vzdálenou podporu (AnyDesk, Teamviewer atd.) a aplikace pro přístup směnáren virtuálních měn, pokud těmto aplikacím nerozumíte
por. Mgr. Dagmar Brožová
30. května 2022