Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje
Řidiči by měli zpozornět, blíží se zima!
KRAJ - Policejní preventisté společně se zástupci BESIPu připomínali řidičům pravidla bezpečné jízdy v zimě a hovořili s nimi o provozu vozidel v zimním období.
V uplynulých dvou týdnech uskutečnily policistky z Oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství policie Libereckého kraje ve spolupráci se zástupci BESIPu dvě preventivní akce u obchodních center, jejichž cílem bylo informovat zejména řidiče o tom, jak se v zimním období chovat na silnicích a na co si dát pozor tak, aby neohrozili sebe ani ostatní. Dále s nimi hovořily o provozu vozidel v zimě. První z akce proběhla u nákupního centra Globus v Liberci a podruhé rozdávali preventivní rady u obchodního centra Nisa.
Vzhledem k blížícímu se zimnímu období upozorňovali řidiče, že v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N (motorová vozidla s maximální přípustnou s hmotností nepřevyšující 3,5 t) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik. U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3,5 t musí být použito zimních pneumatik na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.
„Řidiči si musí dát pozor také v tomto období na úseky označené dopravní značkou „zimní výbava“. Takových úseků je v Libereckém kraji 19. Ve spolupráci s Libereckým krajem se jim budeme blíže věnovat a veřejnost na ně upozorňovat,“ říká Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti.
Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 t nejméně 6 mm na všechna kola. Pokud hloubka dezénu klesne pod stanovené hranice, tak vozidlo ztrácí stabilitu a prodlužuje se brzdná dráha. Automobily nad 3,5 tuny musejí mít vzorek hluboký alespoň 6,0 mm.
Důvodem užití zimních pneumatik v zimním období je především to, že letní pneumatiky při nižších teplotách tuhnou, tím špatně přiléhají k povrchu vozovky, a tedy více kloužou. Pokud je vozidlo vybaveno zimními pneumatikami, které mají vyšší přilnavost na sněhu a ledu, tak je stabilnější a má i kratší brzdnou dráhu.
V zimních měsících, kdy jsou v nočních hodinách teploty často hluboko pod bodem mrazu, řidiči často řeší problém s tím, že se jim na sklech auta vytvoří námraza. Nejen námrazu, ale i sníh je však potřeba před jízdou odstranit.
Zákon č. 361/2000 Sb. Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů:
§ 5 odst. 2 písm. i)
Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.
§ 5 odst. 2 písm. j)
Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Sníh ze střechy totiž může v zatáčce odletět třeba na chodce, nebo při brzdění zasype čelní sklo tak, že řidič nic neuvidí. Hrouda tajícího sněhu, která sklouzne na čelní sklo, může byť jen na malý okamžik omezit výhled a může dojít k nehodě. „Ohrozit kouskem neodstraněného zmrzlého sněhu či ledu na střeše vozidla můžeme také vozidla jedoucí za námi. Tento malý kousek může řidiče při letu směrem k němu vylekat nebo také poškodit jeho čelní sklo,“ doplňuje Markéta Novotná za koordinační pracoviště Ministerstva dopravy BESIP pro Liberecký kraj.
Někteří řidiči si na sklech očištěním vytvoří pouze tzv. „tankové průzory“ a spoléhají na rozmrznutí námrazy na skle po ujetí několika kilometrů a zahřátí vozidla během jízdy. Během této jízdy však může dojít k mnoha tragickým událostem v důsledku nedostatečného rozhledu řidiče do všech stran. Řidič takto může snadno přehlédnout například dítě školou povinné na přechodu pro chodce či na krajnici, může se stát, že nedá jinému vozidlu přednost v jízdě a nedokáže včas reagovat na náhlé události v silničním provozu.
Oslovení řidiči obdrželi od policistek a zástupců BESIP užitečné dárky v podobě rozmrazovačů skel, škrabek na led či měřičů hloubky dezénů.
Důležitá pravidla platí i pro chodce a cyklisty. Ti musí především dbát na to, aby byli při svých cestách vždy dobře vidět. Počasí v zimě je nevyzpytatelné a podmínky na vozovce se mohou změnit během chvíle. V následujících týdnech budou policejní preventisté společně se zástupci BESIP věnovat této problematice velkou pozornost a budou na různých místech kraje upozorňovat chodce a cyklisty na důležité pravidlo - vidět a být viděn. Zároveň jim budou rozdávat reflexní pásky a reflexní prvky, které přispějí k jejich bezpečnosti v silničním provozu.
4. 11. 2022
kpt. Bc. Vladimíra Šrýtrová
koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje
Mgr. Markéta Novotná
krajská koordinátorka BESIP,
metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti