Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Násilné zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

 

Krajská ředitelství policie Ústeckého a Olomouckého kraje obdržela shodné žádosti o informace, kterými se žadatelka v návaznosti na vyřízení svých předchozích žádostí o informace, týkajících se služebních vozidel Policie České republiky opatřených ochranným rámem k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla ve smyslu ustanovení § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 273/2008 Sb.“), domáhala ve vztahu ke dvěma výše uvedeným útvarům Policie České republiky následujících informací:

„1. Kolik povinný takových vozů vlastní? Uveďte počty předmětných vozidel pořízených za jednotlivé roky.

2. Jak bylo namontování rámů „homologováno“ zejména s ohledem na srážku s chodcem? Předložte kopii příslušného rozhodnutí nebo příslušné výjimky.

3. Byly provedeny „crash testy“ simulující srážku s chodcem? Byly provedeny „crash testy“ simulující srážku s jiným vozem? Předložte příslušné protokoly z těchto testů.

4. Kolik bylo za posledních pět let povinným provedeno násilných zastavení prostřednictvím policejních vozidel? Poskytněte jednotlivé anonymizované úřední záznamy o použití donucovacích prostředků.

5. Kolik bylo zraněných za posledních pět let v souvislosti s provedením násilných zastavení prostřednictvím policejních vozidel povinného? Uveďte statistiku v podrobnosti, jakou máte k dispozici.

6. Kolik bylo srážek chodců s policejním vozidlem povinného za posledních pět let? Kolik těchto vozidel bylo s rámem? Ke kolika úmrtím, zraněním v těchto případech došlo. Uveďte statistiku v podrobnosti, jakou máte k dispozici.

7. Existují studie, které vyhodnocují účelnost pořízení „rámů“ na policejní vozidla u povinného? Žádáme o jejich kopie.“

8. Bylo provedeno proškolení a nácvik policistů na provádění PIT manévru? V jakém rozsahu, kolik policistů se proškolení a nácviku zúčastnilo?“

Policie České republiky, která je jedním povinným subjektem podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., z důvodu procesní ekonomie spojila obě shodné žádosti a vyřídila je společně. Žadatelce poskytla následující informace:

Ad 1. Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje pořídilo v roce 2020 celkem 31 služebních vozidel opatřených ochranným rámem, k datu podání předmětné žádosti o informace disponuje 28 takovými vozidly. Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje disponuje 19 služebními vozidly opatřenými ochranným rámem a pořízenými koncem roku 2019.   

   

Ad 2. Povinný subjekt odkázal žadatelku na informaci, kterou jí již poskytl, a dále konstatoval, že Krajská ředitelství policie Ústeckého a Olomouckého kraje nedisponují požadovanými dokumenty.

   

Ad 3. Povinný subjekt odkázal žadatelku na informaci, kterou jí již poskytl, a dále konstatoval, že Krajská ředitelství policie Ústeckého a Olomouckého kraje nedisponují požadovanými dokumenty.  

Ad 4. Žadatelka vzala v tomto bodu svou žádost zpět.                                                                                                              

Ad 5. Žadatelka vzala v tomto bodu svou žádost zpět. 

Ad 6. Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje neeviduje v roce 2017 žádnou dopravní nehodu, při které by došlo ke střetu služebního vozidla Policie České republiky s chodcem, v roce 2018 eviduje jednu takovou dopravní nehodu bez zranění, v roce 2019 jednu takovou dopravní nehodu s lehkým zraněním chodce, v roce 2020 tři takové dopravní nehody se dvěma lehkými a jedním těžkým zraněním chodce a v roce 2021 jednu takovou dopravní nehodu s lehkým zraněním chodce. V jednom případě dopravní nehody bylo služební vozidlo opatřeno předním ochranným rámem, rám však neměl žádný vliv na zranění chodce, neboť ke střetu došlo při couvání služebního vozidla na místo k parkování. Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje neeviduje v letech 2017, 2019 a 2020 žádnou dopravní nehodu, při které by došlo ke střetu služebního vozidla Policie České republiky s chodcem, v roce 2018 eviduje jednu takovou dopravní nehodu s lehkým zraněním chodce a v roce 2021 rovněž jednu takovou  dopravní nehodu s lehkým zraněním chodce.       

Ad 7. Povinný subjekt odkázal žadatelku na informaci, kterou jí již poskytl.

Ad 8. V rámci Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje bylo k datu podání předmětné žádosti o informace proškoleno celkem 315 příslušníků Policie České republiky. V teoretické části kurzu byla časová náročnost individuální, neboť školení probíhalo formou e-learningu. Praktická část kurzu trvala 8-9 hodin, účastníci v jejím průběhu plnili sedm předepsaných cvičení a řešili jednu komplexní modelovou situaci, která zároveň představovala závěrečnou zkoušku. V rámci Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje bylo k datu podání předmětné žádosti o informace proškoleno celkem 223 příslušníků Policie České republiky. Teoretická část kurzu trvala 8 hodin, praktická část 10 hodin.                                                                                    

PhDr. Jiří Vokuš, 2. ledna 2023

vytisknout  e-mailem