Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje
Podvodníci nepřestávají útočit
CHOMUTOVSKO - Naletěli a přišli o statisíce.
Další případy podvodů spáchaných pomocí telefonátů, v jejichž důsledku byli poškození okradeni o stovky tisíc korun, zaevidovali v posledních dnech chomutovští policisté.
V minulém týdnu se na policisty obrátil 32letý muž, jehož neznámí pachatelé připravili o 800 tisíc korun. Vše začalo ve středu dopoledne, kdy dotyčnému volal jménem České spořitelny její údajný pracovník s tím, že spolu dořeší jeho půjčku, o kterou si měl prý den předtím požádat. Když mu volaný sdělil, že o žádnou půjčku nežádal a že u České spořitelny dokonce nemá zřízený ani účet, odvětil mu, že tedy muselo dojít ke zneužití jeho osobních údajů a že celou záležitost předá České národní bance na nějaké bezpečnostní oddělení. Po chvíli mu již volal údajný pracovník ČNB a vysvětloval mu, co musí učinit za kroky, aby zabránil tomu, že si na něj někdo vezme úvěr. Konkrétně si prý musí vzít ihned půjčku na svou osobu, což se zobrazí v centrálním registru a díky tomu si již nikdo nebude moci vzít na jeho osobu úvěr.
Volající ho také upozornil, že hovor je nahrávaný a že nelze ukončit a instruoval ho, co má dělat. Muž byl vyděšený a chtěl tedy věc rychle řešit. Údajnému pracovníkovi ČNB zcela důvěřoval, protože na něj působil velmi věrohodně a navíc na displeji telefonu se ukazovalo, že volá „Česká národní banka“. Poté tedy splnil všechny jeho další pokyny. Nejprve šel do své banky, kam ho muž poslal a požádal tam o úvěr ve výši 800 tisíc korun, který mu byl poskytnut a peníze si hned vyzvedl v pokladně. Ještě před návštěvou banky ho volající varoval, že pracovníci banky mohou být do zneužití jeho osobních údajů zapojeni, a proto v bance nesmí sdělit pravý důvod žádosti o úvěr. Prý si musí hlavně peníze z úvěru hned vybrat v hotovosti, a to v maximální možné výši. Na základě jeho pokynu měl poškozený po celou dobu v bance stále zapnutý probíhající hovor s „bankéřem z ČNB“. Poté, co muž peníze z poskytnutého úvěru vyzvedl a šel do auta, volal mu ještě údajný kriminalista z Prahy s tím, že jim přišlo oznámení od ČNB o zneužití jeho osobních údajů. Vysvětloval mu, že se takové věci dějí a že ho bude potřebovat kvůli tomu vyslechnout. Na závěr ho vyzval, aby spolupracoval s pracovníkem ČNB, který mu volal.
Následoval další hovor s „pracovníkem ČNB“. Ten mu dával další instrukce, jak „anulovat jeho úvěr“. Nasměroval ho do Teplic, kde prý je bezpečný bankomat, který je přímo propojený s ČNB, kam je nutné peníze z úvěru vložit. Muž si u zmíněného bankomatu - bitcoinmatu všiml cedule, na které bylo upozornění od Policie ČR na podvodně vylákané peníze. Ve stále probíhajícím hovoru se tedy na to zeptal „bankéře“. Ten mu sdělil, že je to tam z důvodu, aby neposílal peníze na nějaké účty obsahující 20timístný kód a přesvědčil ho, že jeho se toto varování policie netýká. Pak mu postupně posílal přes mobilní aplikaci QR kódy, jež poškozený skenoval do bitcoinmatu, díky čemuž se mu ukazovaly částky, které měl vkládat. V průběhu přibližně dvou hodin takto podvedený muž do přístroje vložil celou částku úvěru, tedy 800 tisíc korun.
Až cestou domů si uvědomil, že byl zřejmě podveden a poté věc oznámil policistům.
Další případ s vysokou škodou je také z posledních dní a jedná se o podvod s legendou „výhodné investice“. Padesátiletou ženu telefonicky kontaktoval neznámý muž s tím, že může získat finanční prostředky, které má někde uložené jako tzv. kryptoměnu. Dotyčná si vzpomněla, že se v minulosti registrovala na nějakých internetových stránkách ohledně investic do kryptoměny a posílala tam malou částku. V průběhu několika dalších hovorů neznámý ženu přesvědčil, že má někde bitcoiny a právě nyní je vhodná doba si je vybrat. Ona uvěřila a dále se již řídila jeho pokyny. Mimo jiné si do počítače a později i mobilu nainstalovala aplikaci umožňující vzdálený přístup k těmto zařízením a registrovala se na internetových stránkách, které jí muž poradil, kam poslala i fotografie svého občanského průkazu. Na základě jeho instrukcí dále zřídila nějaký účet, navýšila limity u svého internetového bankovnictví a potvrzovala bankovní transakce v domnění, že se jedná o příjmové transakce na její účet.
Tímto způsobem neznámý pachatel provedl z několika bankovních účtů transakce v hodnotě přesahující 600 tisíc korun.
Že šlo o podvod, zjistila dotyčná až poté, co ji oslovila její banka s dotazem, zda zadávala transakce přes třetí osobu.
Policisté v této souvislosti radí
- Nereagujte na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku. Pokud vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158 a celou záležitost oznamte.
- V žádném případě nesdělujte k vaší osobě žádné citlivé údaje ani bezpečností údaje z vaší platební karty, nebo přístupové údaje k online bankovnictví.
- Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposílejte bezpečnostní / autorizační kód, který vám přišel formou SMS zprávy.
- Nikdy nikomu podezřelému neumožňujte vzdálený přístup do vašeho počítače.
- Sledujte a pečlivě čtěte informace od vaší banky v internetovém bankovnictví.
- Při každém vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky. Toto platí vždy, když někam zadáváte své osobní nebo přihlašovací údaje.
- Aktualizujte software, antivirový program, firewall.
Buďte neustále ostražití, protože i vy se můžete stát cílem podobného podvodného jednání.
por. Mgr. Miroslava Glogovská
tisková mluvčí
Chomutov 21. března 2023