Násilné zastavení vozidla
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatelka se domáhala statistických údajů „o počtu ujíždějících a pronásledovaných vozidel za roky 2020, 2021, 2022 a do konce srpna 2023 za celou Českou republiku i za jednotlivá krajská ředitelství“. Konkrétně požadovala:
„1. Kolik bylo ujíždějících a pronásledovaných řidičů (automobil, motocykl, jiný dopravní prostředek)?
2. Kolik bylo řidičů, kteří se dopustili přestupku podle § 125c odst. 1 písm. f) bodu 5 zákona o silničním provozu, když porušili ust. 4 písm. b), c) – nezastavení na pokyn dávané policistou k zastavení vozidla – VRZ (modročervené barvy doplněné nápisem STOP/STOP POLICIE, akustické signály)?
3. Kolik ujíždějících a pronásledovaných řidičů nakonec nebylo zastaveno?
4. Počet použití donucovacích prostředků dle § 52 odst. 1 písm. f) zákona o Policii ČR?
5. Počet použití donucovacích prostředků dle § 52 odst. 1 písm. g) zákona o Policii ČR?
6. Počet použití tzv. PIT manévru?
7. Počet použití donucovacích prostředků dle § 52 odst. 1 písm. n) zákona o Policii ČR?
8. Počet použití donucovacích prostředků dle § 52 odst. 1 písm. o) zákona o Policii ČR?
9. Výše škod na majetku Policie České republiky (především na vozidlech) v důsledku zastavování vozidel?
10. Počet policistů, kteří při zásahu byli zraněni?“
Policie České republiky poskytla žadatelce následující informace a doprovodné informace:
Ad 1. Povinný subjekt statisticky nesleduje a nevykazuje požadované údaje. Nedisponuje proto požadovanou statistikou a žádný právní předpis mu neukládá, aby jí disponoval. Vytvoření takové statistiky by předpokládalo rozsáhlou analýzu spisového materiálu vedeného útvary Policie České republiky od počátku roku 2020 do data podání předmětné žádosti o informace. Zákon č. 106/1999 Sb. neukládá povinnému subjektu takovou povinnost. Ustanovení § 2 odst. 4 tohoto zákona stanoví, že povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Ad 2. Viz ad 1.
Ad 3. Viz ad 1.
Ad 4. Povinný subjekt statisticky sleduje a vykazuje pouze údaje o použití zastavovacího pásu k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla podle ustanovení § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 273/2008 Sb.“). Tyto údaje jsou obsaženy v následující tabulce.
Krajské ředitelství policie |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy |
6 |
12 |
23 |
5 |
Středočeského kraje |
3 |
2 |
6 |
6 |
Jihočeského kraje |
2 |
7 |
4 |
4 |
Plzeňského kraje |
3 |
3 |
4 |
0 |
Karlovarského kraje |
4 |
7 |
3 |
6 |
Ústeckého kraje |
7 |
2 |
5 |
8 |
Libereckého kraje |
6 |
8 |
14 |
7 |
Královéhradeckého kraje |
0 |
2 |
4 |
1 |
Pardubického kraje |
8 |
7 |
2 |
3 |
kraje Vysočina |
0 |
8 |
5 |
1 |
Jihomoravského kraje |
3 |
14 |
13 |
15 |
Zlínského kraje |
8 |
0 |
2 |
0 |
Olomouckého kraje |
4 |
2 |
4 |
2 |
Moravskoslezského kraje |
12 |
14 |
14 |
10 |
Česká republika |
66 |
88 |
103 |
68 |
Povinný subjekt statisticky nesleduje a nevykazuje údaje o zahrazení cesty vozidlem nebo jiným prostředkem k násilnému zastavení vozidla nebo zabránění odjezdu vozidla podle ustanovení § 52 písm. f) zákona č. 273/2008 Sb. Ve vztahu k těmto údajům proto nedisponuje požadovanou statistikou a žádný právní předpis mu neukládá, aby jí disponoval. Vytvoření takové statistiky by předpokládalo rozsáhlou analýzu spisového materiálu vedeného útvary Policie České republiky od počátku roku 2020 do data podání předmětné žádosti o informace. Zákon č. 106/1999 Sb. neukládá povinnému subjektu takovou povinnost. Ustanovení § 2 odst. 4 tohoto zákona stanoví, že povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Ad 5.
Krajské ředitelství policie |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy |
0 |
0 |
2 |
0 |
Středočeského kraje |
5 |
0 |
0 |
0 |
Jihočeského kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Plzeňského kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Karlovarského kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ústeckého kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Libereckého kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Královéhradeckého kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pardubického kraje |
0 |
0 |
0 |
1 |
kraje Vysočina |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jihomoravského kraje |
0 |
2 |
0 |
0 |
Zlínského kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Olomouckého kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Moravskoslezského kraje |
0 |
0 |
0 |
1 |
Česká republika |
5 |
2 |
2 |
2 |
Ad 6.
Krajské ředitelství policie |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy |
0 |
1 |
1 |
0 |
Středočeského kraje |
0 |
0 |
1 |
0 |
Jihočeského kraje |
0 |
1 |
0 |
0 |
Plzeňského kraje |
1 |
2 |
1 |
1 |
Karlovarského kraje |
1 |
2 |
0 |
2 |
Ústeckého kraje |
0 |
0 |
1 |
0 |
Libereckého kraje |
0 |
1 |
2 |
0 |
Královéhradeckého kraje |
0 |
0 |
1 |
0 |
Pardubického kraje |
0 |
1 |
0 |
0 |
kraje Vysočina |
0 |
1 |
1 |
0 |
Jihomoravského kraje |
1 |
1 |
2 |
1 |
Zlínského kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Olomouckého kraje |
0 |
0 |
0 |
0 |
Moravskoslezského kraje |
0 |
7 |
1 |
2 |
Česká republika |
3 |
17 |
11 |
6 |
Ad 7.
Krajské ředitelství policie |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy |
241 |
245 |
342 |
195 |
Středočeského kraje |
113 |
136 |
108 |
143 |
Jihočeského kraje |
110 |
69 |
113 |
57 |
Plzeňského kraje |
35 |
9 |
30 |
14 |
Karlovarského kraje |
20 |
38 |
18 |
9 |
Ústeckého kraje |
88 |
71 |
102 |
63 |
Libereckého kraje |
46 |
42 |
56 |
19 |
Královéhradeckého kraje |
27 |
29 |
21 |
28 |
Pardubického kraje |
59 |
34 |
36 |
27 |
kraje Vysočina |
13 |
21 |
18 |
6 |
Jihomoravského kraje |
93 |
75 |
121 |
75 |
Zlínského kraje |
36 |
21 |
41 |
19 |
Olomouckého kraje |
28 |
19 |
31 |
23 |
Moravskoslezského kraje |
159 |
88 |
83 |
81 |
Česká republika |
1068 |
897 |
1120 |
759 |
Ad 8.
Krajské ředitelství policie |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy |
7 |
11 |
12 |
5 |
Středočeského kraje |
9 |
8 |
6 |
2 |
Jihočeského kraje |
9 |
6 |
0 |
0 |
Plzeňského kraje |
2 |
3 |
2 |
1 |
Karlovarského kraje |
0 |
4 |
3 |
2 |
Ústeckého kraje |
11 |
1 |
3 |
3 |
Libereckého kraje |
3 |
2 |
7 |
4 |
Královéhradeckého kraje |
0 |
1 |
2 |
2 |
Pardubického kraje |
1 |
4 |
1 |
3 |
kraje Vysočina |
1 |
0 |
0 |
0 |
Jihomoravského kraje |
6 |
3 |
2 |
1 |
Zlínského kraje |
2 |
0 |
4 |
4 |
Olomouckého kraje |
6 |
7 |
3 |
1 |
Moravskoslezského kraje |
8 |
2 |
8 |
3 |
Česká republika |
65 |
52 |
53 |
31 |
Ad 9. Viz ad 1.
Ad 10.
Povinný subjekt statisticky sleduje a vykazuje údaje o počtu příslušníků Policie České republiky zraněných při použití donucovacích prostředků podle ustanovení § 52 zákona č. 273/2008 Sb. Tyto údaje jsou obsaženy v následující tabulce.
Krajské ředitelství policie |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy |
7 |
23 |
14 |
14 |
Středočeského kraje |
5 |
5 |
3 |
10 |
Jihočeského kraje |
4 |
3 |
7 |
2 |
Plzeňského kraje |
0 |
4 |
8 |
4 |
Karlovarského kraje |
13 |
5 |
4 |
8 |
Ústeckého kraje |
14 |
19 |
12 |
13 |
Libereckého kraje |
6 |
7 |
17 |
0 |
Královéhradeckého kraje |
4 |
4 |
2 |
1 |
Pardubického kraje |
3 |
6 |
4 |
1 |
kraje Vysočina |
5 |
3 |
7 |
1 |
Jihomoravského kraje |
13 |
12 |
14 |
19 |
Zlínského kraje |
4 |
6 |
2 |
0 |
Olomouckého kraje |
0 |
6 |
12 |
2 |
Moravskoslezského kraje |
10 |
7 |
8 |
8 |
Česká republika |
88 |
110 |
114 |
83 |
PhDr. Jiří Vokuš, 12. října 2023