Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Příhraniční hlídky

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

 

Žadatelka požádala o následující informace: 

„v souvislosti s příhraničními hlídkami, hraničními kontrolami a jinými opatřeními Policie ČR, případně policie sousedního státu, v příhraničních oblastech, jejichž účelem je boj proti nelegální migraci, popř. související trestné činnosti, při kterých jsou policisté přítomni v příhraničních oblastech (dále souhrnně jen „hlídky"). O těchto hlídkách informoval např. profil Policie ČR na sociální síti X dne 27. 10. 2023 nebo ministr vnitra na téže síti dne 22. 9. 2023. Ve výše uvedené souvislosti žádám o následující informace.

1) Zda Policie ČR provádí hlídky na české straně česko-německé hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují němečtí policisté tak, že jsou při tom přítomni na české straně uvedené hranice?

2) Zda Policie ČR provádí hlídky, resp. spolupracuje na provádění obdobných hlídek německé policie, na německé straně česko-německé hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují čeští policisté tak, že jsou při tom přítomni na německé straně uvedené hranice?

3) Zda Policie ČR provádí hlídky na české straně česko-slovenské hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují slovenští policisté tak, že jsou při tom přítomni na české straně uvedené hranice?

4) Zda Policie ČR provádí hlídky, resp. spolupracuje na provádění obdobných hlídek slovenské policie, na slovenské straně česko-slovenské hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují čeští policisté tak, že jsou při tom přítomni na slovenské straně uvedené hranice?

5) Zda Policie ČR provádí hlídky na české straně česko-rakouské hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují rakouští policisté tak, že jsou při tom přítomni na české straně uvedené hranice?

6) Zda Policie ČR provádí hlídky, resp. spolupracuje na provádění obdobných hlídek rakouské policie, na rakouské straně česko-rakouské hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují čeští policisté tak, že jsou při tom přítomni na rakouské straně uvedené hranice?

7) Zda Policie ČR provádí hlídky na české straně česko-polské hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují polští policisté tak, že jsou při tom přítomni na české straně uvedené hranice?

8) Zda Policie ČR provádí hlídky, resp. spolupracuje na provádění obdobných hlídek polské policie, na polské straně česko-polské hranice? Pokud ano, do kdy je rozhodnuto, že budou tyto hlídky prováděny, jaký je účel těchto hlídek a zda při provádění těchto hlídek spolupracují čeští policisté tak, že jsou při tom přítomni na polské straně uvedené hranice?“.

Ředitelství služby cizinecké policie posoudilo žádost z hlediska zákona č. 106/1999 Sb. a poskytuje vyžádané informace.

Možnost působení hlídek Policie České republiky v „příhraničí“, na území České republiky je upravena zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky. Kontroly v příhraničí nebo hraniční kontroly v případě znovuzavedení ochrany hranic jsou upraveny v článku 22 až 35 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/399, kterým se stanoví kodex Společenství o pravidlech upravujících přeshraniční pohyb osob (Schengenský hraniční kodex) a v zákoně č.191/2016 Sb., o ochraně státních hranic České republiky a o změně některých zákonů (zákon o ochraně státních hranic).

Možnost působení hlídek Policie České republiky v „příhraničí“ na území sousedních států a možnost působení vybraných orgánů stání moci sousedních států na území České republiky je upraveno bilaterálními mezinárodními smlouvami se všemi státy, se kterými má Česká republika pozemní státní hranice.

K otázce č. 1 a č. 2:

Možnost společných hlídek je upravena zejména v článku 12 Smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o policejní spolupráci a o změně Smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o dodatcích k Evropské úmluvě o vzájemné pomoci ve věcech trestních uveřejněné ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 48/2016.

K otázce č. 3 a č. 4:

Možnost společných hlídek je upravena zejména v článku 13 Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o spolupráci v boji proti trestné činnosti, při ochraně veřejného pořádku a při ochraně státních hranic uveřejněné ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 26/2005.

K otázce č. 5 a č. 6:

Možnost společných hlídek je upravena zejména v článku 13 Smlouvy mezi Českou republikou a Rakouskou republikou o policejní spolupráci a o druhém dodatku k Evropské úmluvě o vzájemné pomoci ve věcech trestních uveřejněné ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 65/2006,

K otázce č. 7 a č. 8:

Možnost společných hlídek je upravena zejména v článku 12 Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci v boji proti trestné činnosti, při ochraně veřejného pořádku a o spolupráci v příhraničních oblastech uveřejněné ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 62/2007.

Z výše uvedeného vyplývá, že institut „společných hlídek“ je běžně využívaná forma policejní spolupráce, která může být prováděna dlouhodobě se všemi sousedními státy (policisty obou států na území obou států) a to zejména za účelem odvracení ohrožení veřejného pořádku a boje proti přeshraniční trestné činnosti. Intenzita společných hlídek je plánována na základě vyhodnocování situace v rámci policejní spolupráce sousedních států. Možné zákonné vymezení úkolů společných hlídek je taxativně obsaženo v příslušných smlouvách.

Pro úplnost uvádíme, že ve vyjmenovaných případech a za přesně vymezených podmínek mohou hlídky obou států překročit hranice i samostatně, bez doprovodu orgánů sousedního státu (např. přeshraniční pronásledování).

Obecně lze v současné době konstatovat, že v souvislosti s prudkým nárůstem nelegální sekundární migrace, zvýšenou aktivitou organizovaných skupin převaděčů, zhoršením migrační a bezpečnostní situace na vnějších hranicích Evropské unie, kdy byla v České republice identifikována závažná hrozba pro veřejný pořádek a vnitřní bezpečnost České republiky, jsou případné společné hlídky zaměřeny i na tuto oblast.

Časové omezení policejních opatření nelze predikovat, neboť jeho případné prodloužení nebo ukončení nastavených opatření je v působnosti Vlády České republiky, případně Ministerstva vnitra České republiky a je závislé jak na situaci sousedních zemích, tak na pohybu na migračních trasách směřujících do Evropské unie.

kpt. MgA. Patricie Peterková, 7. listopadu 2023

vytisknout  e-mailem