Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Dopravní značení

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

 

Žadatel požádal o následující informace:

Zajímá mě pohled PČR na problematiku veřejného užívání v soukromých areálech,
polygonech, soukromých parkovacích domech, závodních okruzích.
1. Může vlastník pozemní komunikace sám umístit dopravní značení, nebo musí
proběhnout nějaká součinnost s orgánem státní správy či s dopravní policií?
2. Jak je to následně se závazností dopravního značení, které vlastník komunikace umístí?
3. Je v pořádku, že vlastník pozemní komunikace napíše do řádu parkoviště, že lidé
pohybující se na tomto parkovišti musí řídit pravidly silničního provozu? Může si to takto
svévolně vlastník pozemní komunikace určit?
4. Může si vlastník pozemní komunikace určit, že se tam pravidla silničního provozu
dodržovat nemusí?
5. Jak je to následně s vymahatelností přestupků na soukromém pozemku - vnitřní pozemní
komunikaci v soukromém areálu?
6. Jak je to s vymahatelností dodržování vnitřního řádu, dodržování dopravního značení a
dodržování pravidel silničního provozu?
7. Řešili jste již problematiku působnosti dopravní policie na závodních okruzích,
polygonech, v parkovacích domech atp.?
8. Může si dopravní policie svévolně přijet řešit přestupky, třebaže ho na vlastní oči vidí,
nebo musí být nejdříve přizvána?
9. Jakým způsobem to probíhá v případě dopravních nehod?  Má zde v tomto případě
působnost dopravní policie automaticky ze zákona, nebo to lze řešit i mimo dopravní
policii?
10. Jaký náhled má PČR na plnění pojišťoven z povinného ručení při nehodách na
závodním okruhu, polygonu, v soukromých areálech?“.

Policie České republiky na úvod konstatovala, že není povinna vytvářet a zpracovávat analýzy nebo právní rozbory na základě zadání žadatele. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Podle § 3 odst. 3 téhož zákona se informací rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.

Důvodová zpráva k zákonu č. 61/2006 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 106/1999 Sb. a kterým bylo ustanovení § 2 odst. 4 do tohoto zákona vtěleno (sněmovní tisk č. 991 IV. volebního období Poslanecké sněmovny) uvádí: „Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti a které má nebo by měl mít k dispozici. Naopak režim zákona o svobodném přístupu k informacím nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice. Toto ustanovení nemá v žádném případě sloužit k nepřiměřenému zužování práva na informace, má pouze zamezit žádostem o informace mimo sféru zákona – zvlášť časté jsou v této souvislosti žádosti o právní analýzy, hodnocení či zpracování smluv a podání – k vypracování takových materiálů nemůže být povinný subjekt nucen na základě své informační povinnosti, neboť taková úprava by byla zcela proti původnímu smyslu tohoto institutu.

Povinný subjekt je povinen informaci poskytnout, pokud jí disponuje. Tedy taková informace u povinného subjektu existuje, je dohledatelná na některém z nosičů informací, lhostejno zda v materiální/listinné či elektronické podobě. Jestliže však k odpovědi na žádost nestačí pouhé mechanické vyhledání údajů, ale je nutné s nimi provádět další zpracování nad rámec prostého vtělení do odpovědi, jde o vytvoření nové informace, na které se informační povinnost ve smyslu výše uvedeného ustanovení nevztahuje.

Povinný subjekt žadateli dále v intencích výše uvedeného a na základě vyjádření Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR k jednotlivým bodům sdělil následující informace:

1) Je rozdíl v umisťování dopravního značení na veřejných pozemních komunikacích a na účelové komunikaci, která není veřejně přístupná (§ 77 odst. 1 a § 77a odst. 1 zákona č.  361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích – dále jen „zákon o provozu na PK“).
2) Dle ust. § 4 písm. c) zákona o provozu na PK je každý účastník provozu na pozemních komunikacích povinen řídit se dopravním značením.
3) Je rozdíl, zda jde o veřejnou či neveřejnou pozemní komunikaci, pro umisťování dopravního značení a pravidla provozu platí odchylné principy.
4) Viz předchozí odpověď.
5) Pravidla provozu na pozemních komunikacích platí jak na veřejných, tak i neveřejných pozemních komunikacích, třebaže pravidla provozu na neveřejných si může vlastník takové pozemní komunikaci stanovit odchylně od zákona o provozu na PK.
6) Viz předchozí odpověď.
7) Policie vykonává svou působnost v rámci zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR a podle dalších zmocnění zakotvených v různých zákonech.
8) Policie je povinna řešit porušení zákonů ex offo, tedy z úřední povinnosti.
9) Dopravní nehody vyšetřuje služba dopravní policie, toto stanovuje interní akt řízení.
10) Předně je třeba prostudovat konkrétní pojistné podmínky vztahující se k pojistné smlouvě se zaměřením na výluky z pojistného plnění.

pplk. JUDr. Lucie Žárská, 28. 5. 2024

vytisknout  e-mailem