Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vozidla s právem přednostní jízdy

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel se domáhal poskytnutí následujících informací:

„1) Lze vozidlem služby energetických zařízení ve smyslu ust. § 2 odst. 1) písm. e) nařízení Vlády č. 110/2001 Sb., kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy (dále jen „Nařízení“) rozumět jakékoliv vozidlo, které zajišťuje plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností pro subjekt provozující lokální distribuční soustavu dle energetického zákona?

2) Bylo od účinnosti Nařízení sankcionováno ze strany Policie České republiky porušení zákazu řidiče vozidla stanoveného v ust. § 41 odst. 10) zákona č. 361/200 Sb, o silničním provozu, z důvodu, že řidič vozidla užíval výstražné světlo modré barvy v rozporu s ust. § 2 odst. 1) písm. e) Nařízení?

3) Pokud je odpověď na otázku č. 2 kladná, prosím o zpřístupnění veškerých rozhodnutí, kterými bylo porušení předmětného zákazu sankcionováno, a to za nejstarší možné období, tedy veškerá rozhodnutí, která nebyla dosud skartována v souladu se skartační lhůtou upravenou příslušným spisovým řádem.“

Policie České republiky poskytla žadateli následující informace a doprovodné informace:

Ad 1) Podle ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) nařízení vlády č. 110/2001 Sb., kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády č. 110/2001 Sb.“), mohou být zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy pro plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností vybavena všechna vozidla poruchové služby energetických zařízení.

Ad 2) Nařízení vlády č. 110/2001 Sb. je platné a účinné od 27. března 2001. Zákaz neoprávněně užívat  v provozu na pozemních komunikacích zvláštních výstražných světel a zvláštního zvukového výstražného znamení, které užívá vozidlo s právem přednostní jízdy, nebo je napodobovat je obsažen v ustanovení § 41 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (dále jen „zákon č. 361/2000 Sb.“), od počátku účinnosti tohoto právního předpisu, tj. od 1. ledna 2001. Porušení uvedeného zákazu bylo Policií České republiky sankcionováno jako porušení povinností účastníka provozu na pozemních komunikacích stanovených v § 4 zákona č. 361/2000 Sb., a to v blokovém řízení uložením pokuty na místě. Od 1. srpna 2011 do 31. prosince 2023 ustanovení § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb. umožňovalo uložení pokuty do výše 2 000 Kč. Od 1. ledna 2024 je porušení zákazu upraveného ustanovením § 41 odst. 10 zákona č. 361/2000 Sb. sankcionováno podle ustanovení § 125c odst. 1 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., které umožňuje uložení pokuty v rozmezí 7 000 – 25 000 Kč. Pokutu podle ustanovení § 125c odst. 1 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb. nelze uložit příkazem na místě, a proto sankce za porušení zákazu upraveného ustanovením § 41 odst. 10 téhož zákona nadále nespadají do působnosti Policie České republiky. 

Policie České republiky nedisponuje informací, zda od 27. března 2001 do 31. prosince 2023 v rámci své působnosti sankcionovala účastníka provozu na pozemních komunikacích za porušení zákazu upraveného ustanovením § 41 odst. 10 zákona č. 361/2000 Sb., neboť takové sankce samostatně neeviduje a statisticky nevykazuje a žádný právní předpis jí neukládá, aby tak činila. Z uvedeného důvodu nemůže žadateli požadovanou informaci poskytnout. Povinný subjekt by musel požadovanou informaci teprve vytvořit, a to na základě rozsáhlé analýzy přestupkových spisů uložených v elektronické podobě v informačním systému ETŘ provozovaném Policií České republiky. V uvedeném informačním systému by musel nejprve identifikovat přestupkové spisy, které nebyly dosud skartovány a které dokumentují pokuty uložené na místě podle ustanovení § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb. Z množiny těchto spisů by musel vydělit spisy dokumentující porušení povinností účastníka provozu na pozemních komunikacích stanovených v § 4 zákona č. 361/2000 Sb. spočívajícího v porušení zákazu upraveného ustanovením § 41 odst. 10 zákona č. 361/2000 Sb. Ke zjištění požadované informace by pak musel posoudit, zda zákaz neoprávněně užívat v provozu na pozemních komunikacích zvláštních výstražných světel a zvláštního zvukového výstražného znamení, které užívá vozidlo s právem přednostní jízdy, nebo je napodobovat, porušil řidič vozidla, na něž se vztahuje ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) nařízení vlády č. 110/2001 Sb. K posouzení této skutečnosti by však nemusely dostačovat informace obsažené v přestupkovém spisu, a povinný subjekt by proto musel porovnávat tyto informace s dalšími informacemi o vozidle a jeho řidiči vztahujícími se k datu spáchání přestupku, které by musel zjišťovat v jiných informačních systémech. Takovou povinnost ovšem zákon č. 106/1999 Sb. povinnému subjektu neukládá. Ustanovení § 2 odst. 4 tohoto zákona stanoví, že povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

Ad 3) Viz ad 2).

PhDr. Jiří Vokuš, 12. června 2024

vytisknout  e-mailem